بینی الکترونیکی برای تشخیص سرطان

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این آزمون مبتنی بر رایحه بر یک الگوریتم یادگیری ماشینی برای شناسایی ترکیبات آلی فرار یا VOC ها در بخارهای موجود در نمونه های پلاسمای خون متکی است. در محیط آزمایشگاه، این فناوری قادر به تشخیص و شناسایی سلول های سرطانی فرار با دقت ۹۵ درصد بود.

قرار است محققان در ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا، توانایی های تشخیصی این فناوری را بیان کنند. اگرچه این فناوری آزمایش رایحه در ابتدای راه قرار دارد، اما توسعه دهندگان آن معتقدند که این دستگاه پتانسیل بالایی دارد.

چارلی جانسون استاد فیزیک و نجوم در دانشگاه «پنسیلوانیا» و محقق ارشد این مطالعه در یک خبرنامه گفت: داده ها نشان می دهد که می توانیم این تومورها را هم در مراحل پیشرفته و هم در مراحل اولیه شناسایی کنیم، که این موضوع هیجان انگیز است. این فناوری برای تمایز میان ترکیبیات آلی فرار و مشکل ساز بر هوش مصنوعی متکی است.

محققان براساس الگوریتم یادگیری ماشین، بینی الکترونیکی خود را بر نمونه های واقعی پلاسمای خون آزمایش کردند. آنها از این آزمایش رایحه برای تجزیه و تحلیل خون ۲۰ بیمار مبتلا به سرطان تخمدان، ۲۰ بیمار مبتلا به تومورهای خوش خیم تخمدان و ۲۰ داوطلب عاری از سرطان استفاده کردند.

آنان همچنین نمونه های خون ۱۳ بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده، ۱۰ بیمار مبتلا به بیماری خوش خیم لوزالمعده و ۱۰ فرد سالم  را آزمایش کردند. این بینی الکترونیکی با دقت ۹۵درصد قادر به تشخیص بین سرطان تخمدان و تومورهای خوش خیم بود و سلول های سرطانی لوزالمعده را با ۹۰ درصد دقت تشخیص داد.

همچنین این بینی الکترونیکی به طور چشمگیری چند مورد سرطان را که در مراحل اولیه قرار داشتند، تشخیص داد.