رشد ارزش افزوده صنایع باید اولویت اصلی رئیس جمهور باشد

محمد نوری امیری، معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو در گفتگو با سیناپرس گفت: رفع مشکلات معیشتی و امنیت غذایی دهک های پایین جامعه باید در اولویت و دغدغه اصلی همه کاندیدای ریاست جمهوری و رئیس جمهوری آینده باشد؛ برای تحقق این هدف نیاز به یک برنامه کوتاه مدت و بلدت مدت داریم. برنامه کوتاه مدت همانند مسکنی می ماند که باید به این حوزه تزریق شود. تزریق مسکن در بلند مدت یک نوع اعتیاد و تنبلی در جامعه به همراه می آورد اما اگر مسکن به اندازه، به موقع و میزان کافی باشد، مردم به راحتی می توانند دوره ای که دچار مشکل معیشتی هستند را سپری کنند.

وی افزود: رئیس جمهور آینده باید بحث تامین اجتماعی، امنیت غذایی و سلامت مردم را مد نظر قرار دهد. او باید تفکر و استراتژیکی پشت برنامه خود برای بحث معیشت مردم داشته باشد.

نوری امیری اظهارداشت: وقتی درباره اقتصاد، معیشت، اشتغال و درآمد مردم صحبت می کنیم، موضوع بحث رشد ارزش افزوده مطرح می شود. رئیس جمهور باید اصل را بر رشد ارزش افزوده بگذارد. رشد ارزش افزوده در اصل درآمدزایی زایی خواهد داشت و درآمد پایدار ایجاد می کند. این موضوع در حوزه صنعت که 20 درصد اقتصاد کشور را تشکیل می دهد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گفته وی، ارزش افزوده حوزه صنعت باید محور کارهای رئیس جمهور باشد زیرا صنعت علاوه بر اینکه پیشران است، در کاهش وابستگی و خود اتکایی کشور نیز بسیار تاثیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در حوزه صنعت شاخه های مهم صنعتی داریم که ارزش افزوده های متفاوتی را ایجاد می کنند. در برخی از رشته های صنعتی مانند حوزه صنایع الکترونیک، صنایع پیشرفته و های تک می توانیم با یک ریال سرمایه گذاری، ده ریال ارزش افزوده دریافت کنیم.

معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو ادامه داد: رئیس جمهور باید یک تفکر استراتژیک صحیح داشته باشد که در کجا سرمایه گذاری ها را انجام دهد تا در آینده ضمن افزایش درآمد، تفکر او منجر به رشد ارزش افزوده شود. ما اکنون برای اینکه در بخش صنعت به رشد اقتصادی برسیم باید سالانه رشد اقتصادی 11/2 تا 11/8 درصدی داشته باشیم؛ برای رسیدن به این عدد فقط در بخش صنعت نیاز به 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در سال داریم.
محمد نوری امیری تصریح کرد: دولت باید برای تامین این سرمایه از منابع مختلف داخلی و خارجی استفاده کند. پیش از این ما در برخی از رشته های صنعتی مانند آلومینیوم، مس، فولاد و … به دلیل ارزانی انرژی، مزیت رقابتی داشتیم اما اکنون با افزایش هزینه های انرژی دیگر از این مزیت برخوردار نیستیم از اینرو امروزه ضرورت دارد در صنایع پیشرفته ورود پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: نوسازی، بهسازی، اقتصاد دانش بنیان، طرح های علمی و پژوهشی، رشد ارزش افزوده را هدف قرار می دهند؛ اگر نوسازی و بهسازی در صنعتی روی دهد، در آن صورت بهره وری وارزش افزوده آن بخش افزایش می یابد. از سوی دیگر اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که با کمترین سرمایه گذاری می توانیم بیشترین ارزش افزوده را داشته باشیم. طرح های علمی و پژوهشی هم منجر به ارتقای صنعت می شوند.

 

وزرا باید مورد تایید و قبول بخش تخصصی باشند

نوری امیری گفت: اگر رئیس جمهور آینده تفکر استراتژیکی پشت یک برنامه منسجم خود نداشته باشد، حتما چهار سال آینده او نیز مانند سال های گذشته می شود که مورد انتقاد همه قرار می گیرد.
معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید در کابینه خود دقت لازم را داشته باشد؟ گفت: انتخاب وزیر سیاسی در حوزه صنعتی و اقتصادی لزوما باعث نمی شود حوزه کاری آن بخش ارتقا پیدا کند. وزرای حوزه اقتصادی باید تفکر استراتژیکی در حوزه اقتصادی داشته باشند.

معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو   عنوان کرد: هم اکنون رئیس جمهور هنگام انتخاب وزرای کابینه اش، به صورت سنتی یک شخصیت سیاسی را پیشنهاد می دهد و مجلس شورای اسلامی که از یک جایگاه سیاسی برخوردار است نیز وزاری پیشنهادی را تعیین می کند. طی این سال ها هیچ وقت رئیس جمهور چند گزینه معرفی نکرده است که صنعتگران، معدن کاران و تشکل های حوزه صنعت، از میان گزینه ها یکی را برگزینند و اعلام کنند ما این گزینه و این برنامه ها را قبول داریم تا رئیس جمهور آن فرد را به قوه مقننه معرفی کند تا در نهایت نمایندگان به آن فرد رای دهند.

وی اظهارداشت: اگرچه وزیر باید مورد تایید و امین رئیس جمهور و مجلس باشد اما بخش تخصصی نیز باید او را قبول داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر چنین کارهایی انجام نشده است. ما وزیری در حوزه صنعت داشته ایم که یک قومی را بر حوزه صنعت حاکم کرد. وزیری دیگر فقط آشی را بهم زد و نتوانست کاری از پیش ببرد.

به گفته وی، وزیری مورد تایید بخش صنعت است که حوزه تخصصی برنامه های او را قبول داشته باشد. حوزه تخصصی برنامه را مشاهده نمی کند. شاهد تعریف داستانی است که وزیر در غالب برنامه معرفی خود آن را ارایه می کند.

وی ادامه داد: این مساله باید در سایر وزارتخانه ها نیز نمود پیدا کند. رئیس جمهور باید چند گزینه برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مد نظر داشته باشد؛ وزیری که چند برنامه در حوزه دانشگاهی دارد و مورد تایید دانشگاهیان است.

معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو افزود: ما در ابتدای هر دولتی امید داریم دولت جدید خطاهای دولت گذشته را انجام ندهد اما متاسفانه شاهدیم که مانند دولت های پیشین تفکر استراتژیک را کنار گذاشته و خطاهای گذشته را تکرار می کنند. اگر رئیس جمهور آینده نیز بخواهد خطاهای گذشته را تکرار کند، در مسیر و ریل درست کارها را پیش نبرد، احکام سند چشم انداز و سیاست های کلی برنامه های مختلف احتمالا اجرا نخواهد شد.

نوری امیری در پایان به سیناپرس گفت: ما اکنون سازمانی به نام سازمان برنامه و بودجه داریم ما در حال حاضر فقط با نام بودجه شناخته می شود؛ اگر این سازمان درست کارها را پیش می برد، احکام سند چشم انداز و سیاست های کلی جلو می رفت. اگر تمرکزمان به بحث ریال و کمیت و … ختم شود، قاعدتا باید یک مقدار نگران تحقق این موضوع باشیم.
 

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا