استفان هاوکینگ: هوش مصنوعی پایانی بر نسل بشر است

سیناپرس: استفان هاوکینگ فیزیکدان برجسته انگلیسی که از وی به عنوان نابغه قرن یاد می شود در تازه ترین اظهارنظرش به بی.بی.سی گفت: توسعه هوش مصنوعی (کامل) می تواند پایانی بر نسل بشر باشد.

هشدار اخیر وی در واکنش به پرسشی بوده که درباره فناوری ارتباطی مورد استفاده اش با دنیای اطراف مطرح شده بود. هاوکینگ از سیستم فوق مدرن ارتباطاتی برای تعامل با اطرافیانش استفاده می کند که مبتنی بر نوعی هوش مصنوعی است.این فیزیکدان شناخته شده از نوعی بیماری عصبی پیشرفته موسوم به ALS رنج می برند. در این بیماری بخشی از نخاع و مغز و همچنین سیستم عصبی مورد حمله قرار می گیرد و به تدریج اعصاب حرکتی بدن تحلیل رفته و از بین می رود. در ادامه و با تضعیف ماهیچه ها، نوعی فلج عمومی سراسر بدن را دربرمی گیرد به طوریکه فرد به مرور توانایی هرگونه حرکتی را از دست می دهد. هاوکینگ برای برقراری ارتباط با دنیای اطراف صرفا متکی به سیستم ارتباطاتی ویژه صوتی است.

اخیرا وی از نوعی سیستم جدید استفاده می کند که دربرگیرنده سطحی از هوش مصنوعی است. این سیستم به گونه ای طراحی شده که می داند هاوکینگ چگونه فکر می کند و در نتیجه کلماتی را که وی احتمالا درصدد بیان آنهاست را اعلام می کند.

اکنون این دانشمند برجسته نسبت به آینده هوش مصنوعی و تأثیری که بر زندگی انسانها خواهد داشت ابراز نگرانی کرده است.البته ریشه هایی از نگرانی نسبت به ماشین های هوشمند در چند دهه گذشته و در قالب فیلمهای علمی و تخیلی نظیر "ادیسه فضایی" استنلی کوبریک به تصویر کشیده شده است. در آن فیلم دیدنی رایانه ای به نام HAL درصدد اتخاذ تصمیم هایی برای انسان برمی آید. کمی بعدتر و در فیلم "ترمیناتور" نسل به روزتری از هوش مصنوعی در قالب روباتی خرابکار با بازی آرنولد شوارتزنگر به تصویر کشیده می شود.

در این میان کم نیستند کارشناسانی که نسبت به روزی که هوش مصنوعی بر هوش انسانی برتری پیدا کند ابراز نگرانی می کنند. "ری کروزل" مدیر بخش مهندسی شرکت گوگل از این دسته افراد است. او به آینده و زمانی که احتمالا هوش مصنوعی بر هوش انسانی برتری هایی پیدا کند اشاره می کند. او این رویداد را نوعی "شگفتی" برمی شمارد و پیش بینی می کند زمانی درحدود سال 2045 چنین فرضیه ای به واقعیت تبدیل شود. با این حال کارشناسان دیگری هم هستند که چنین مقطع زمانی را به مراتب دورتر ترسیم می کنند.

این نخستین بار نیست که هاوکینگ نسبت به خطرات بالقوه هوش مصنوعی هشدار می دهد. همین چند ماه پیش بود که وی در قالب یک همکاری مشترک با تنی چند از دانشمندان برجسته عرصه فیزیک و رایانه پیش بینی کردند که خلق هوش مصنوعی بزرگترین اتفاق در تاریخ بشر است" و البته متأسفانه می تواند آخرین نیز در نوع خود باشد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا