ویتامین D کمکی به جلوگیری از کووید 19 نمی کند

به گزارش سیناپرس، قبلا مطالعات مشاهده ای نشان داده بودند که افزایش سطح ویتامین D در بدن ممکن است بتواند موجب حفاظت انسان در برابر کووید 19 شود. اما مطالعه اخیر دانشمندان کانادایی بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیکی نشان می دهد که این موضوع چندان قابل اعتنا نیست.

به گفته آن ها، توانایی ویتامین دی (ویتامین D )در محافظت در برابر بیماری شدید کووید 19 مورد توجه متخصصان بهداشت عمومی است، اما شواهد پشتیبانی محدودی دارد.

این محققان از دانشگاه مک گیل کانادا، برای ارزیابی رابطه بین سطح ویتامین D و حساسیت و شدت بیماری کووید 19، مطالعه ای را با استفاده از انواع ژنتیکی مختلف که به شدت با افزایش سطح ویتامین D مرتبط هستند، انجام دادند. به گزارش سیناپرس،در این مطالعه، اطاعات ژنتیکی حدود 4 هزار فرد مبتلا به کووید 19 و یک میلیون و دویست هزار فرد سالم از 11 کشور مختلف مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.

نتایج این بررسی ها نشان داد که هیچ مدرک معتبری دال بر ارتباط بین سطح ویتامین D پیش بینی شده از نظر ژنتیکی و حساسیت بدن انسان به کووید 19، بستری شدن در بیمارستان یا ابتلا به نوع شدید بیماری وجود ندارد. این یعنی افزایش سطح ویتامین D در گردش خون از طریق مصرف مکمل ممکن است باعث بهبود نتایج ابتلا به کووید 19 در جمعیت عمومی نشود.

گرچه محققان کانادایی معتقدند لازم است این مطالعه را باز هم با جمعیت بیشتر و متنوع تری مورد بررسی قرار دهند. به گفته آن ها، «ما با توجه به نتایجی که از تحقیق خود به دست آورده ایم، مکمل ویتامین D را به عنوان یک اقدام کمکی برای بهداشت عمومی برای مقابله با کووید 19 پیشنهاد نمی کنیم. به گزارش سیناپرس،بر این اساس لازم است سرمایه گذاری های بیشتر در سایر روش های درمانی یا پیشگیری از طریق آزمایش های بالینی تصادفی کووید 19 در اولویت قرار گیرد».

این یافته های علمی پژوهشی که تاثیر ویتامین D را در جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 زیر سوال می برند، در نشریه پزشکی معتبر PLOS Medicine منتشر شده اند.