سرعت مکش خرطوم فیل، 30 برابر عطسه انسان!

به گزارش سیناپرس، فیل ها با وجود داشتن تنه ای با وزن بیش از 100 کیلوگرم، عمدتا از گیاهان سبک وزن تغذیه می کنند. اما دلیل مهارت بالای آن ها در این کار، یعنی استفاده از گیاهانی با تنه کوچک همواره عجیب بوده است.

برای بررسی این موضوع، محققان آمریکایی از فیل های حاضر در باغ وحش آتلانتا فیلم برداری کرده و مشاهده کردند که آن ها می توانند از مکش خرطومی خود برای گرفتن غذای بسیار کوچک  استفاده کنند. این در حالی است که قبلاً تصور می شد چنین رفتاری محدود به ماهی ها است. 

محققان فوق با گرفتن عکس از داخل خرطوم یا همان بینی فیل ها مشاهده کردند که این جانوران، با گشادکردن سوراخ های بینی خود، می توانند باعث افزایش 60 درصدی حجم آن شوند.

بر ای اساس تخمین زده شد که فیل ها می توانند با سرعتی بیش از 150 متر در ثانیه، یعنی تقریباً 30 برابر سرعت عطسه انسان مکش خرطومی خود را انجام دهند.

بدین ترتیب باید گفت فیل به کمک توانایی مکش خرطوم خود، تغذیه می کند و در صورت بروز هرگونه مشکل در این توانایی، زندگی اش به خطر می افتد.به گزارش سیناپرس، آن ها از این توانایی با مهارت و ظرافت خاصی در گرفتن اشیایی مختلف استفاده می کنند.

گزارش علمی پژوهشی این تحقیق جالب که در آن توانایی مکش خرطوم فیل به عنوان عاملی مهم در تغذیه این حیوان با استفاده از اشیای مختلف مورد آزمایش واقع شده است، در Royal Society Interface منتشر شده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا