گزارش تصویری از موزه پرگامون برلین

این موزه که در شهر برلین  ، پایتخت کشور آلمان واقع شده است هرساله بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده دارد .  موزه پرگامون در محلی به نام "جزیره موزه‌ها" قرار گرفته است.   فردریک ویلیام چهارم ، پادشاه پروس، در سال1841  میلادی بخش‌های مسکونی این جزیره را به صورت رسمی  وقف دو مقوله مهم و بین المللی «هنر و دانش» کرد و جزیره تبدیل به قلب فرهنگی برلین شد . جزیره موزه‌ها ، در نیمه شمالی جزیره‌ای قرار دارد که از پنج موزه مجلل تشکیل شده و به خاطر استقرار این موزه ها که همگی آنها از اهمیت بین‌المللی بالایی برخوردارند، به این نام مشهور شده است. این موزه‌ها که به دستور چند نسل از پادشاهان پروس ساخته شده است، شامل قسمت های اصلی آلتز یا موزه قدیمی ، موزه جدید ، گالری ملی آلتی یا گالری ملی قدیمی، موزه کایزر فردریش و موزه پرگامون است

موزه پرگامون بین سال‌های 1910 تا 1930 میلادی، توسط آلفرد میسل و لودویگ هافمن ساخته شد.  این مجموعه هنری ، فرهنگی که در جهان شهرت بسزایی دارد و از نظر طیف آثار نیزدر سه بخش موزه آثار باستانی ، موزه خاورمیانه و موزه هنرهای اسلامی طبقه بندی می شود ، این گنجینه گرانبهای تاریخی  از سال 1999 از سوی سازمان یونسکو به عنوان بخشی از "ارثیه معنوی جهان" شناخته شده است. نه تنها مجموعه نفیس، بلکه ساختمان این موزه که در سال‌های اخیر مورد تعمیر کامل قرار گرفته نیز یکی از دلایل اصلی شهرت بالای این موزه در سطح جهانی محسوب می گردد.

 

در موزه پرگامون مجموعه‌های نفیسی از آثار هنری مربوط به دوره یونان باستان و آثار مربوط به منطقه جنوب غربی و مرکز آسیای میانه ، آثاری از عصر هلنیسم ، مصر باستان ، آسوریان ، بابل و ایران باستان نگهداری می‌ شود. همچنین مجموعه آثار دوره تاریخی هنر اسلامی بخش ویژه‌ای را در این موزه به خود اختصاص داده است. برخی از ارزشمندترین آثار تاریخی متعلق به موزه پرگامون عبارت اند از:

دروازه بابل : یکی از دروازه های ورودی به شهر بابل  بود که در نزدیک رودخانه فرات در کشور عراق قرار داشت که به دروازه ایشتار مشهور بود . ایشتار از الهه‌های آشوری و همتای اینانای سومری‌ها و مرتبط با الهه سامیان شمال غربی یعنی الهه آستارته است. آنونیت، آستارته و آتارسامَین نام‌های دیگری برای ایشتار هستند. این دروازه با بیش از 2500 سال قدمت ، در سال 605 تا 562 پیش از میلاد ساخته شده است. در سال1927 میلادی با توافق دولت وقت عثمانی ، باستان‌شناسان آلمانی پس از پایان عملیات حفاری در محوطه باستانی بابل قطعات این دروازه را به آلمان انتقال دادند و در سال 1930، این دروازه را که نقش ‌برجسته‌ های طلایی ‌رنگ اژدها و گاو در زمینه آبی آن چشم هر بازدیدکننده‌ای را خیره می‌کند، با ابعاد 10 در 14 متر در موزه پرگامون مورد بازسازی قرار گرفت

مجموعه اسلامی: مجموعه‌ هنرهای اسلامی موزه پرگامون در طبقه سوم موزه قرار گرفته است و آثار ارزشمند مربوط به تمدن اسلامی از سده 8 میلادی تا سده 19 میلادی، اعم از خاورمیانه و هند دوران مغول را به نمایش گذاشته شده ‌است .

بخش هنرهای اسلامی موزه پرگامون ابتدا در سال 1904 میلادی راه ‌اندازی شد. از جمله اولین آثار این بخش، نمای مشاتا،  بخشی از باقی‌مانده‌های قصر زمستانی ولید بن یزید در کشوراردن بوده که توسط یکی از سلاطین امپراتوری عثمانی به قیصر وقت آلمان هدیه شد. چند مینیاتور مکتب مغول متعلق به دربار هند هم از آثار جالب  این قسمت به شمار می آید. یکی از زیباترین بخش های موزه، بخش آثار ایرانی موجود در این موزه است که شامل آثار متنوعی از تاریخ و فرهنگ ایران باستان است  ، از مهم ترین آثار این بخش می توان  به قالی‌ های نفیس ایرانی که از مجموعه خصوصی ویلهلم فن بوده است اشاره نمود.

از دیگر آثار برجسته این موزه  تندیس‌ های رومی ، محراب پرگامون از آثار بی نظیر تاریخی سده دوم پیش از میلاد ، دروازه بازار ملط ، اتاق آلپو و …. هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا