کشف دارویی جدید برای التهابات شدید پوستی

افرادی که از بیماری پوستی پسوریازیس (psoriasis) رنج می برند پوستشان دچار خارش ، خشکی و قرمزی می شود . به نظر می رسد که کشف این داروی جدید بتواند برای بر طرف ساختن این بیماری مزمن پوستی موثر باشد.

مرحله دوم آزمایش های انجام شده این داروی جدید بر روی انسان نشان می دهد که این دارو نسبت به روش های فعلی برای درمان این بیماری موثرتر بوده است. بیش از 80 درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس با یک دوره درمان نه ماهه با این داروی جدید بهبود پیدا کرده اند و مشکلات پوستیشان بر طرف شده است.

قابل توجه است که نزدیک به سه درصد مردم جهان به خارش ، قرمزی پوست و بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند. علاوه بر این بیماری های قلبی ، افسردگی و دیابت ، خطر ابتلا به این بیماری پوستی را افزایش می دهد.

کنت گوردون (Kenneth Gordon) از متخصصان پوست و استاد دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) در ایالات متحده امریکا در این رابطه چنین توضیح می دهد: در واقع این داروی جدید این امکان را ایجاد می کند که پوست بیمار به طور کامل از خارش و قرمزی پاک شود و بیمار می تواند بدون تحمل کردن این بیماری به زندگی خود ادامه دهد. دیگر برای بیماران پسوریازیس این تصور وجود نخواهد داشت که باید این بیماری را در طول زندگی به همراه داشته باشند . به این معنا که این بیماری قابل درمان بوده و زندگی بدون مشکلات پوستی نیز برای بیماران پسوریازیس قابل تصور است.

پژوهشگران در آزمایش های خود اثر داروی جدید guselkumab را با داروی مهار کننده ادالیموماب (adalimumab) که شایع ترین داروی درمان بیماری پوستی پسوریازیس بوده،  مقایسه کردند. آنها در این آزمایش ها، 293 بزرگسال مبتلا به این بیماری که ده درصد پوستشان یا بیش از آن به این بیماری مبتلا بوده را در سه گروه قرار داده و به طور تصادفی دوز متفاوتی از این دو دارو و دارونما را به آنها ارائه کردند. قابل ذکر است دوره درمان آزمایشی این شرکت کنندگان 52 هفته بوده است.

در هفته های شانزدهم و چهلم ، اثر این داروها بر روی داوطلبان ، در مقیاس صفر تا پنج درجه مورد اندازه گیری قرار گرفت. بخش قابل توجه و بالایی از بیمارانی که داروی جدید guselkumab را مصرف کردند امیتاز صفر (پاک شدن و از بین رفت پسوریازیس) یا یک (حداقل پسوریازیس) را در هر دو دوره کوتاه و بلند مدت به دست آوردند و نسبت به مصرف کنندگان داروی مهار کننده ادالیموماب و دارونما اثر بهبودی بیشتری را نشان دادند.

به طور مثال در هفته چهلم ، 81 درصد از بیمارانی که دوز دویست میلی گرم داروی جدید guselkumab را مصرف کردند ، امتیاز صفر یا یک را به دست آوردند در حالی که 49 درصد از مصرف کنندگان داروی مهار کننده ادالیموماب توانستند این امتیاز را کسب کنند.

پژوهش ها نشان می دهد که داروی جدید guselkumab با مسدود کردن یک پروتئین خاص به نام interluekin 23 که در بیماری پسوریازیس موثر است، به درمان این بیماری می پردازد ، در حالی که داروهای قدیمی  با به کار گیری روند سیستم ایمنی بدن به درمان آن اقدام می کنند.

لازم به ذکر است که مرحله سوم آزمایش های این داروی جدید در حال پیگری و انجام است . این مرحله برای اطمینان بخشی از ایمنی و اثر این دارو انجام می گیرد.

در خاتمه لازم به ذکر است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی نیوانگلند (New England Journal of Medicine) منتشر شده و قابل دسترس است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا