تاثیر معجزه آسای ورزش در محیط کار بر سلامت انسان

تحقیقات جدید نشان می دهد که وجود دستگاه های تردمیل در محیط کار می تواند فضای کاری را برای کارکنان راحت تر کرده و بر کاهش درد های ناحیه گردن و عضلات شانه به ویژه برای کارکنانی که با کامپیوتر سروکار دارند، موثر باشد.  

جولی کوت (Julie Cote) از دانشگاه مک گیل (McGill University) کانادا و از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید: "به طور کلی ممکن است کارکنان تصور کنند که دستگاه های ورزشی و بدن سازی فقط مختص ورزشکاران است و با دیدن آنها به این فکر نکنند که همه افراد می توانند از آنها استفاده کنند. البته استفاده از دستگاه های تخصصی می تواند برای افراد سخت بوده و یا موجب آسیب های کشیدگی عضلات و دردهایی مشابه آن شود. اما یک دستگاه تردمیل دستگاهی است که برای پیاده روی و دویدن طراحی شده و در نتیجه همه افراد از نظر ذهنی راحت تر می توانند آن را پذیرا باشند."

قابل ذکر است که پیاده روی می تواند فعالیت عضلات گردن و شانه ها را کاهش داده و بر سلامت این اعضای بدن موثر باشد. برای بررسی این مساله، محققان از شرکت کنندگان خواستند که یک کار تایپ نود دقیقه ای را انجام دهند و سپس دو حالت  نشسته و یا پیاده روی را انتخاب کنند. این پژوهشگران به اندازه گیری فعالیت عضلانی گردن، شانه ها، ساعد، مچ دست و کمر این افراد در دو حالت نشسته و پیاده روی پرداختند.  

لازم به توضیح است ، این بررسی ها نشان می دهند که متغیر فعالیت عضلانی گردن و شانه ها در مقایسه حالت های نشسته و پیاده روی با هم متفاوت بوده و در زمان پیاده روی و راه رفتن درد و ناراحتی کمتری در این بخش های بدن به وجود می آید.

پژوهشگران تخمین زده اند که تنش ها و دردهای عضلانی و اسکلتی بر هر یک نفر از ده کارمند با وضعیت مشابه در چنین حرفه هایی ، تاثیر گذار است.

جولی کوت در ادامه توضیحات خود می گوید: "چه شما یک کاربر کامپیوتر باشد چه یک دونده متوسط فاصله ، ممکن است که دچار صدماتی از قبیل گرفتگی یک عضله خاص و یا کشیدگی گروهی از عضلات شده باشید. این صدمه باعث می شود تا خون نتواند به آسانی به منطقه آسیب دیده منتقل شود تا عضله را بازسازی کند. این حرکت و پیاده روی است که می تواند این کار را آسان تر سازد. یعنی با پیاده روی جریان خود بهتر عمل کرده و گرفتگی عضله زودتر بهبود پیدا می کند."

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله فیزیولوژی کاربردی اروپا (European Journal of Applied Physiology) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا