کاهش ارزبری وزارتخانه ها، مطالبه اصلی رئیس جمهور آینده باشد

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست ‌فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با سیناپرس به مشکلات کنونی جامعه و راه های برون رفت از این مشکلات پرداخت و در این خصوص گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی کشور مربوط به حوزه امنیت غذایی است. این امر باعث شده تا کشور در حوزه تامین نهادهای خود، واردات محصولات کشاورزی را در اولویت قرار دهد.

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران افزود: اکنون کشور با بحران آب مواجه است. زمین قابل کشت و بارش بارندگی ندارد. از سوی دیگر در معرض تحریم ها نیز قرار گرفته است بنابراین تنها راه برون رفت از اینکه بتواند هم نیاز مردم جامعه را برآورده کند و کشور را از عوارض تحریم نجات دهد، استفاده از فناوری های نوین در حوزه های مختلف کشاورزی، دام، طیور و آبزیان است؛ با کمک فناوری های نوین می توانیم نخستین نیازهای وارداتی کشور را مرتفع کنیم.

معاون اسبق تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اظهارداشت: اکنون شرکت های دانش بنیان در این حوزه فعالیت خود را آغاز کرده و فناوری های لازم را در برخی از حوزه ها اخذ کرده اند. این شرکت ها باید از سوی دولت حمایت شوند و راسا باید از این مسیر برای رفع مشکلات و تامین مواد غذایی راه حل داده شود.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: مساله دوم کشور مربوط به حوزه واردات محصولات سلامت است. واردات این محصولات به لحاظ سلامت امنیت مردم، برای دولت اجتناب ناپذیر است. یکی از این محصولات واکسن کروناست که اکنون شرکت های داخلی به فناوری آن دست پیدا کرده اند و وارد مطالعات بالینی شده اند. اگر حمایت های لازم از این شرکت ها صورت بگیرد، کشور از واردات مربوط به واکسن، محصولات دارویی و مواد اولیه بی نیاز خواهد شد.

این پزشک و محقق ایرانی خاطرنشان کرد: مساله دیگر نیز مربوط به حوزه تجهیزات پزشکی است. اکنون فناوری ساخت این تجهیزات از پیچیده ترین تا ساده ترین آنها در داخل کشور نهادینه شده است بنابراین من نمی گویم یکی از ضرورت ها پرداختن به علم و فناوری است یا اینکه رئیس جمهور باید به آن بپردازد، زیرا ارز ندارد که بتواند به این امر اختصاص دهد اما او ریال دارد بنابراین تنها راه برون رفت از این مساله توجه به توانمندی های متخصصان داخلی است. او می تواند از طریق شرکت های دانش بنیان مشکلات مربوط به واردات را با تولید داخل و اتکا به فناوری های داخل حل کند.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور آینده با همیاری قوه مقننه چقدر می تواند در پیشبرد تحقق اهداف کلان نقش جامع علمی کشور، سیاست های برنامه های ششم توسعه نقش داشته باشد، گفت: پیش از این نقشه جامع علمی کشور و برنامه داشته ایم، منتها مساله اول مقامات کشور قرار نگرفت و اجرا نشد، زیرا امکان تامین آن با فروش نفت وجود داشت. این در حالی است که طی چند سال اخیر تجربه نشان داد که امکان بستن فروش نفت و انتقال پول وجود دارد، ولو اینکه برنامه باشد یا نباشد.

قانعی یادآور شد: اکنون سیاست، برنامه، نقشه راه و قانون به اندازه کافی داریم. همه آنها به صورت نوشته شده و مکتوب وجود دارند منتها باید برنامه ریزی یا هدف گذاری کلان داشته باشیم تا مشکلات از این طریق برطرف شود.

وی همچنین با اشاره به انتخاب کابینه دولت آینده گفت: رئیس جمهور آینده باید روز نخست تشکیل کابینه خود به هر وزیر خود اعلام کند که چقدر باید ارزبری حوزه اش را کم و به چه میزان ارزآوری حوزه اش را افزایش دهد. این تکلیف را باید سال به سال پیگیری کند. به عبارت دیگر دولت اجازه ندهد وزرا برای خالی کردن ذخایر ارزی کشور با یکدیگر رقابت داشته باشند؛ هر وزیری که قصد استفاده از ارز را دارد باید اعلام کند آن ارز را صرف چه اموری خواهد کرد تا ارزبری کشور کمتر شود.

به گفته وی، رئیس جمهور باید به وزیر کشاورزی خود بگوید این وزارتخانه در سال مثلا 5 میلیارد ارزبری دارد که باید به این میزان تقلیل پیدا کند. او باید به وزیر بهداشت تکلیف کند در سال مثلا 500 هزار دلار ارزبری اش را کاهش دهد. همچنین این مساله باید به سایر وزارتخانه ها از جمله وزارت نفت هم تکلیف شود.

وی در پایان به سیناپرس گفت: متاسفانه هم اکنون این مساله از سوی رئیس جمهور مطالبه نشده و در جلسات اول دولت نیز تکلیف نشده است. درصورتی که این مساله یک مطالبه جدی است و باید رئیس جمهور هر 6 ماه آن را مطالبه کند. تا زمانی که این مساله از سوی رئیس جمهور به عنوان مساله اول مطالبه نشود، این کار درست نخواهد شد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا