ثبت تصویری بی‌نظیر از کهکشان مارپیچی NGC ۵۰۳۷

به گزارش پایگاه اینترنتی mashable، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد: تلسکوپ فضایی هابل در حال چرخش در اطراف صورت فلکی «دوشیزه» ، نگاهی به کهکشان مارپیچی NGC ۵۰۳۷ انداخت و تصویر بی نظیری را از این کهکشان ثبت کرد.

این کهکشان که در فاصله تقریبی ۱۵۰ میلیون سال نوری از زمین واقع شده است، برای اولین بار در سال ۱۷۸۵ توسط ستاره شناس و آهنگسازی به نام « ویلیام هرشل » ثبت شد. این تصویر جدید و فوق العاده دقیق از کهکشان، ترکیبی از تصاویر گرفته شده با دوربین عریض سه هابل است.

در میان تعداد انگشت شماری از نورهایی که ظاهر می شوند، کج شدن کهکشان از دید هابل یک امر تداعی کننده است. به نظر می رسد که این کهکشان در حال آرامش است، در وسعت فضا خفته است و بازوهای گازی آن از مرکز پر نور و ستاره اش خارج می شود.

کهکشان های مارپیچ فراوان ترین کهکشان های مشاهده شده در کهکشان ما هستند. کهکشان راه شیری نیز مارپیچی است و با سرعت نامحسوس ۲۰۹ کیلومتر در ثانیه (۱۳۰ مایل در ثانیه) می چرخد.

NGC ۵۰۳۷ یکی از هفت هزار و ۸۴۰ کهکشانی است که در فهرست عمومی جدید سحابی ها و خوشه های ستاره ای که در سال ۱۸۸۰ تنظیم شده، قرار گرفته است.