کاهش عملکرد کلیه ها در افراد افسرده

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از مدیکال اِکس پرس، افسردگی یک بیماری رایج در افراد میانسال و مسن است که منجر به انواع مشکلات روحی و جسمی می شود و تحقیق ها بیانگر ارتباط بین علائم افسردگی و کاهش سریع عملکرد کلیه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی مزمن (CKD) است .

تیمی با سرپرستی دکتر ژیان هوی شین در دانشگاه پزشکی بیمارستان نانفنگ چین، اطلاعات مربوط به 4763 نفر با کلیه سالم را زمانی که در حال ثبت نام برای مطالعه طولانی مدت بهداشت و بازنشستگی چین بودند، مورد بررسی قرار دادند.

39 درصد از این افراد در ابتدای مطالعه علائم افسردگی حاد داشتند و در طول 4 سال، 260 نفر (6 درصد) از افراد شرکت کننده، به کاهش سریع عملکرد کلیه دچار شدند و از همان ابتدای مطالعه و در طول این مدت، ارتباط معناداری بین علائم افسردگی و کاهش سریع عملکرد کلیه وجود داشت.

شرکت کنندگانی که مکرر علائم افسردگی داشتند، 1.4 برابر بیشتر از شرکت کنندگان با علائم افسردگی نادر، کاهش سریع عملکرد کلیه را تجربه کردند.

دکتر شین گفت: CKD یکی از عوامل اصلی برای ایجاد بیماری های قلبی و عروقی، نارسایی کلیه و مرگ و میر در سراسر دنیا است، بنابراین شناسایی عوامل خطرناکی که قابل اصلاح هستند ممکن است با تشخیص و پیشگیری به موقع منجر به کاهش معضل بیماری CDK و عوارض ناشی از آن شود.  

وی افزود: این مطالعه رابطه بین علت و معلول را نشان نمی دهد اما بیانگر این است که علائم افسردگی حاد به طور قابل توجهی با کاهش سریع عملکرد کلیه در بزرگسالان چینی که قبل از این عملکرد طبیعی کلیه داشتند، همراه است. در صورتی که این موضوع مجدد تأیید شود، داده های ما می تواند شواهدی را برای غربالگری علائم افسردگی و مداخله روانشناسی مؤثر فراهم کند تا در نهایت منجر به پیشگیری از ابتلا به بیماری CKD شود.

نتایج بیشتر این تحقیق در مجله CJAN منتشر خواهد شد.

مترجم : مینا رضایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا