پتانسیل 30000 مگاواتی کشور در زمینه تولید انرژی برقابی

مهندس فرید استیری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اهمیت تولید انرژی برقابی، گفت: نیروگاه های برقابی به عنوان یک محور توسعه پایدار و تولید انرژی پاک در کشورهای مختلف جهان مطرح است. هرکشوری بنا به پتانسیل و توانی که دارد از این انرژی بهره برداری می کند. ظرفیت نصب شده کشور ما از منظر پتانسیلی که داریم، در مقایسه با کشورهای همسایه، اعداد و ارقام مناسبی است منتها بحث تغییرات اقلیمی ما را وادار می کند که در طرح های مطالعاتی یک بازنگری نسبت به پتانسیلی که در سنوات گذشته وجود داشته، انجام دهیم.

مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برقابی شرکت مدیریت منابع آب، با بیان اینکه کشورهایی چون برزیل، چین، کانادا، آمریکا، ایتالیا و فرانسه در زمینه استفاده از انرژی برقابی در جهان سرآمد هستند، افزود: ما هم توانستیم تا به امروز از پتانسیل های موجودمان در قالب ظرفیت های نصب شده در حوضه های آبریز مختلف، استفاده مناسبی ببریم. پتانسیل بالقوه و بالفعل کشور ما در این زمینه چیزی در حدود 30000 مگاوات است که امروزه در حدود 11000 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم. حول و حوش 5000 مگاوات نیروگاه در دست اجرا و حدود 16000 مگاوات هم نیروگاه در دست مطالعه داریم. همچنین 15 درصد ظرفیت نصب شده کل نیروگاه های کشور به نیروگاه های برقابی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: از منظر تولید انرژی شاید به دلیل وقوع خشکسالی های متوالی، عدد قابل توجهی نداشته باشیم اما نقش نیروگاه های برقابی در زمان پیک شبکه از نظر تولید توان قابل اتکا بسیار موثر است. سعی ما بر این بوده که از حداکثر پتانسیل های موجودمان در این زمینه استفاده کنیم. به هرحال نمی توان نقش مسایل مالی را در روند توسعه ظرفیت نیروگاهی برقابی در کشور نادیده گرفت.

استیری در پاسخ به این پرسش که سطح دانش فنی کشور ما در زمینه احداث نیروگاه های برقابی چگونه است؟ گفت: صنعت برق ما در سال های گذشته دستاوردهای بزرگی در سطح کشور داشته است. صنعت نیروگاه برقابی هم از این قاعده مستثنی نیست. چه در زمینه سدسازی و چه در زمینه بومی سازی و تولید تجهیزات نیروگاه های برقابی در کشور موفقیت های بزرگی داشتیم و به جرات می توان گفت که بالای 95 درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور تولید می شود. حتی در اشل کوچک امکان ساخت 100 درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور وجود دارد. خوشبختانه در اثر تلاش ها و اقدامات متخصصان کشور می توانیم بگوییم که به خودکفایی لازم دست یافته ایم و علاوه بر این، در زمینه صنعت نیروگاه های برقابی، خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها صادر می کنیم و پروژه های متعددی در برخی کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی در دست انجام داریم.

مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برقابی شرکت مدیریت منابع آب با اشاره به آینده صنعت نیروگاه های برقابی در کشور، خاطرنشان کرد: در سبد تولید انرژی و توسعه نیروگاه های کشور، نیروگاه های برقابی از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردارند. با توجه به عزم کشور برای گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، انرژی برقابی یکی از پتانسیل های بسیار مهم در این عرصه است. کمااینکه رویکرد وزارت نیرو در دولت جدید، عملیاتی کردن این پتانسیل ها است. به ویژه در اشل نیروگاه های متوسط و کوچک اقدامات خوبی در دست انجام است و انشالله با تسهیلاتی که دولت قایل شده، روند افزایشی حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه احداث و عملیاتی کردن نیروگاه های برقابی و انرژی های پاک را شاهد خواهیم بود.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا