درک انتقال ویروس از حیوان به انسان به کمک انیمیشن

به گزارش نانومگزین، چگونه ویروس آنفلوانزا می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود؛ در حالی که مولکول‌هایی که به واسطه آنها روی سطح سلول فرود می‌آید، متفاوت هستند؟

پژوهشگران "دانشگاه توئنته"(University of Twente) هلند برای یافتن پاسخ این سوال، یک تراشه حسگر ابداع کرده‌اند که از سطح سلول تقلید می‌کند و محل اتصال بیشتری را در خود جای داده است. ویروس تا زمانی که اتصال به اندازه کافی قوی باشد، در سراسر سطح می‌گردد.

پژوهشگران برای تجسم و درک بهتر مکانیسم‌هایی که در این میان نقش دارند، یک انیمیشن ابداع کرده‌اند.

ویروس‌های آنفلوانزا مانند "H5N8" که در حال حاضر به سرعت در حال ظهور هستند، از پرندگان وحشی ناشی می‌شوند. ویروس در بسیاری از موارد به انسان نمی‌رسد اما مشکلات همه‌گیر مانند همه‌گیری آنفلوآنزای پرندگان وجود دارند.

قندهای موجود روی سطح سلول‌های حیوانات و انسان‌ها یکسان نیستند. این قندها، قندهایی هستند که خوشه‌های پروتئین سطح ویروس به آنها متصل می‌شوند.

پژوهشگران برای درک ویژگی‌های این اتصال، روشی موسوم به "multivalent affinitiy profiling" ابداع کردند. آنها یک تراشه سیال ابداع کرده‌اند که تراکم متفاوتی از قندها را در بر دارد. شاید ویروس فقط به یک مولکول قندی متصل شود اما از آن برای تقویت پیوند و کارهای مخرب خود استفاده خواهد کرد.

اگر قند کافی وجود نداشته باشد، اتصال ناموفق خواهد بود و ممکن است که ویروس از سطح سلول خارج شود یا برای رسیدن به تراکم بالاتری از قندها، غلتیدن را آغاز کند. این روش در حال حاضر در یک انیمیشن به تصویر کشیده شده است تا درک بهتری را در مورد بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان فراهم کند. این انیمیشن به صورت ویژه برای درک ویروس آنفلوآنزای نوع A ساخته شده است اما اطلاعاتی را در مورد کروناویروس و سایر انواع ویروس نیز ارائه می‌دهد.این پژوهش، در مجله "ACS Nano" به چاپ رسید.