شناسایی زودهنگام عوارض داروها با شبکه های اجتماعی

در این مطالعه جدید، پژوهشگران به بررسی پیغام های ارسال شده به تالارهای گفتمان (forums) چندین سایت مطرح پزشکی و سلامت پرداختند. در این تالارهای گفتمان، کاربران در مورد مسایل مختلفی از جمله واکنش های ناخوشایندی که به خاطر مصرف برخی داروها روی داده بود صحبت می کردند.

در این مطالعه، از یک نرم افزار جدید با الگوریتمی خاص استفاده شد که می توانست به صورت خودکار در میان این پیغام ها و نوشته ها به کاوش پرداخته و واکنش های فیزیولوژیکی بدن کاربران را بررسی کند. نتیجه بررسی های با این شیوه نشان داد که می توان عوارض جانبی بسیاری از داروها را سالها قبل از تشخیص و اعلام رسمی آن توسط نهادهای مربوطه شناسایی کرد.

در حال حاضر، فرآیند مطالعه کارکرد داروها و بررسی دقیق عوارض جانبی آنها بسیار زمانبر است و گاهی تا ده یا بیست سال نیز به درازا می انجامد. با این حال، عوارض جانبی داروها می تواند مشکلات زیادی را برای کسانی که از آنها استفاده می کنند به همراه داشته باشد. به این ترتیب، شناسایی سریع تر این عوارض می تواند برای بیماران سودمند باشد.

در یکی از یافته های جالب این پژوهش، این الگوریتم توانست «کاهش توان ذهنی» را به عنوان یکی از عوارض جانبی «استاتین» که نوعی داروی کاهش دهنده فشار خون است شناسایی کند. این مساله در نوشته های سال 2003 در این چند تالار گفتمان اینترنتی بیان شده بود، در حالی که این عارضه جانبی در سال 2012 توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده به صورت رسمی اعلام شد.

همچنین «برانگیختگی» و نیز «ایجاد حس دشمنی» یکی از عوارضی بود که کاربران در سال 2009 درباره داروی ضدافسردگی «ولبوترین» بیان کردند، اما این مساله هم چند سال بعد به صورت رسمی اعلام شد.

این پژوهشگران بر این باورند که شبکه های اجتماعی ابزاری بسیار نیرومند هستند که از آن می تواند برای شناسایی سریع و دقیق بسیاری از اموری که تا پیش از این فقط از طریق آزمایشات بالینی امکان پذیر بود استفاده کرد.