تاثیر منفی میوه ها بر سلامت دندان

سینا پرس : بر اساس نظر متخصصان بهداشت دهان و دندان ، خوردن میوه ها به عنوان میان وعده می تواند سلامت داندان ها را به خطر اندازد . در واقع مساله نگران کننده بیشتر در مورد میوه های شیرین بوده و خوردن آنها در میان وعده ها به ایجاد پوسیدگی در دندان ها شدت می بخشد چرا که کمتر کسی وجود دارد که پس از خوردن میان وعده مسواک بزند .

نتایج  یک نظر سنجی که از 458 دندانپزشک ، متخصص دهان و دندان و کارشناسان حرفه ای بهداشتی انجام شده است ، نشان می دهد که آن ها معتقد هستند میوه های شیرین همانند شکلات و بیسکویت می تواند به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کند .

از هر پنج دندانپزشک و متخصص دهان و دندان ، چهار نفر از آن ها نسبت به خوردن میوه های شیرین به عنوان میان وعده احساس نگرانی کرده و معتقد هستند که قند اینگونه میوه ها باعث پوسیدگی ، ساخت پلاک و فرسایش مینای دندان می شود . قابل توجه است که خوردن سیب همانند شکلات و بیسکویت باعث پوسیدگی دندان ها شده و به لثه ها نیز آسیب وارد می کند .

پروفسور دیوید بارتلت (David Bartlett) در موسسه دندانپزشکی کینگ تحقیقاتی را انجام داده است که نتایج آنها نشان می دهند که خوردن میوه ها ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود همانگونه که نوشیدنی های گازدار به دندان ها آسیب وارد می کند .

کمتر از نیمی از متخصصان دهان و دندان در این نظر سنجی نسبت به آب میوه ها نگران بودند و معتقد بودند که آب میوه ها نیز به پوسیدگی دندان ها و آسیب رساندن به لثه ها کمک می کنند اما بیش از یک سوم دندانپزشکان اعلام کردند که تنقلات خوش طعم اما کم خاصیت همچون چیپس و پفک نیز در آسیب رساندن به لثه ها و پوسیدگی دندان ها نقش مهمی دارند .

پروفسور رابین سیمور (Robin Seymour) ، استاد بازنشسته علوم دندانپزشکی از دانشگاه نیوکاسل در انگلستان اعلام کرد ، همانگونه که مشخص است افراد برای حفظ دندان هایشان باید موارد ایمنی ، حفاظتی و بهداشتی را رعایت کنند اما هنوز شکاف بزرگی دیده می شود و مردمی هستند که به موارد بهداشتی دهان و دندان کمتر اهمیت می دهند .

در سال 2009 یک پژوهش در سطح کشوری در مورد بهداشت دهان و دندان بزرگسالان در انگلستان انجام شد که نشان می دهد ، 23 درصد از بزرگسالان تنها یک بار در روز مسواک می زنند و با اینکه در نظر مردم مسواک زدن دندان ها مهم جلوه می کند و آن ها می دانند که با این عمل از پوسیدگی دندان هایشان پیشگیری خواهند کرد، آن را رعایت نمی کنند . افرادی که در روز دو بار مسواک می زنند نیز دچار پلاک دندان شده و پوسیدگی و بیماری های لثه در میان دندان ها و لثه هایشان دیده می شود البته درصد آن نسبت به کسانی که یک بار مسواک می زنند ، بسیار کمتر است .

لازم به ذکر است که دندانپزشکان توصیه می کنند که بهترین حالت سه بار مسواک زدن در روز به همراه استفاده از نخ دندان است که می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها بهتر عمل کند . مصرف میوه ها در میان وعده نیز در صورت استفاده از مسواک مشکلی نخواهد داشت .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا