تکلیف خود را با شاخص‌های بین‌المللی سنجش توسعه‌یافتگی مشخص کنیم

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید تکلیف خود را با شاخص‌های بین‌المللی سنجش توسعه‌یافتگی مشخص کند، گفت: یا بپذیریم که این شاخص‌ها درست هستند و ادامه وضع موجود و عدم تلاش برای ارتقاء آنها باعث تبعات ناگواری در کشور می‌شود و برای اصلاح آنها برنامه‌ریزی کنیم و یا اگر معتقدیم که این شاخص‌ها درست نیستند و بدنبال سیاه‌نمایی وضعیت جمهوری اسلامی هستند، باید بگوئیم شاخص‌های صحیح چه هستند، چگونه تهیه شده‌اند و تناسب بین این شاخص‌ها و وضعیت زندگی واقعی مردم چگونه است.

 دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص شاخص‌های بین‌المللی توسعه‌یافتگی و اقدامات برای ارتقاء شاخص‌های توسعه کشور در دولت آتی اظهار کرد: بر اساس آمارهایی که سازمان‌های مختلف بین‌المللی ارائه می‌کنند، رتبه‌های ایران در شاخص‌های سنجش پیشرفت و توسعه‌یافتگی، بسیار نامناسب است. اگر آمارها صحیح هستند، شورایعالی انقلاب فرهنگی چه اقداماتی جهت ارتقاء شاخص‌ها انجام داده و یا در دست اقدام دارد؟ اگر هم درست نیستند، شاخص‌های درست کدامند؟ من مقام مسئول در ارتباط با شاخص‌های بین‌المللی، قبول و یا عدم قبول آنها نیستم و از مسئولان مربوطه باید سؤال شود. در مورد برنامه‌های شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز قرار بر این شده است که این تیپ سوالات از دبیر شواریعالی سوال شود.

وی ادامه داد: بصورت شخصی و به عنوان رئیس و عضو یک سازمان بزرگ فرهنگی، علمی و فناورانه که مولود خود انقلاب اسلامی ایران است و براساس تجاربی که در فعالیت خود که در این سازمان از ابتدای تأسیس آن کسب کرده‌ام و یا مسائلی که در پیگیری اجرای پروژه‌های علمی و فناورانه و کاربردی کردن فناوری‌ها با آن مواجه شده‌ام، می‌توانم بگویم که کمابیش آمارها درست هستند. ممکن است با ارائه درست برخی از آمارها، رتبه‌های ما بهتر شود، ولی اختلاف ما در این حالت نیز با وضعیت مطلوب بسیار زیاد است. در زندگی عادی و کاری خودمان هم همین واقعیت‌ها را مشاهده می‌کنیم. زیاد شدن فاصله بین فقیر و غنی و افزوده شدن مرتب به جمعیتی که زیرخط فقر قرار می‌گیرند، عدم تناسب درآمدها با مخارج زندگی، افزایش پیوسته قیمت‌ها در تأمین احتیاجات روزمره زندگی و ده‌ها موضوع دیگر که در زندگی شخصی و کاری خود با آن مواجه هستیم، حاکی از آن است که وضعیت ما براساس شاخص‌های بین‌المللی سنجش توسعه‌ به واقعیت نزدیک است و یا کمی بهتر از آن است.

وی در پاسخ به این سوال که بعنوان رئیس جهاد دانشگاهی بارها اعلام کرده‌اید که توان تولید اغلب فناوری‌های مورد نیاز توسعه اقتصادی و صنعتی کشور را دارید و هم‌چنین کارهای بسیار بزرگ فناورانه انجام داده‌اید؛ پس چرا علی رغم این توانمندی‌ها، شاخص‌های توسعه ما نامطلوب است؟! تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید تکلیف خودش را با این شاخص‌ها مشخص کند. یا بپذیریم که این شاخص‌ها درست و ادامه وضع موجود و عدم تلاش برای ارتقاء آنها باعث تبعات ناگواری در کشور می‌شود و برای اصلاح آنها برنامه‌ریزی کنیم و یا اگر معتقدیم که این شاخص‌ها درست نیستند و بدنبال سیاه‌نمایی وضعیت جمهوری اسلامی هستند، باید بگوئیم شاخص‌های صحیح چه هستند، چگونه تهیه شده‌اند و تناسب بین این شاخص‌ها و وضعیت زندگی واقعی مردم چگونه است. باز هم با همان قاطعیت می گویم که توان تولید اکثر فناوری‌های مورد نیاز خود را داریم، ولی باید بخواهیم که صاحب آن فناوری‎‌ها شده و شرایط را برای کاربرد آنها فراهم کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سه عنصر اصلی توسعه اقتصاد و دانش‌بنیان یعنی فناوری، نیروی انسانی و منابع مالی در کشور وجود دارد؛ در خصوص دلایل عدم تحقق توسعه اقتصادی گفت: بصورت خلاصه می‌گویم تحقق این هدف مهم نیاز به اجماع ملی نخبگان در تحقق آن و سپردن کار را به کاردان‌ها دارد.

دکتر طیبی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در آستانه تحول و یا تغییر در حوزه اجرایی کشور هستیم و مدیران آینده قوه اجرائیه کشور باید چه اقداماتی را برای اصلاح و و ارتقاء شاخص‌های توسعه کشور انجام دهند؟ خاطرنشان کرد: اولاً باید بپذیریم که در وضعیت نامطلوبی در این شاخص‌ها قرار داریم. راه‌حل هم بر اجماع در قرار دادن توسعه اقتصادی متکی بر توان ملی بعنوان مسئله اصلی کشور است و هماهنگ کردن سیاست‌های داخلی و خارجی برای تحقق این مشکل بزرگ. اینکار کاملاً شدنی است. هم برنامه‌ریزی صحیح و هم اجرا نیاز به مدیران عالم و توانمند و استفاده از نظر دانشمندان و خبرگان دلسوز دارد.

وی در پایان تاکید کرد: باید با گذاشتن شاخص در انتخاب مدیران توانمند، کار را به کاردان‌ها سپرد و از سیاسی‌کاری در انتخاب مدیران بشدت پرهیز کرد. شرایط برای جهش در جهت مثبت و حل مشکلات و یا سقوط در مشکلات بسیار بزرگتر و خدای نکرده به وجود آمدن شرایط جبران‌ناپذیر، آماده است. ان شاءالله با درایتی که وجود دارد، گزینه اول انتخاب می‌شود. خانواده بزرگ جهاد دانشگاهی نیز آمادگی پذیرش مسئولیت‌های بزرگ در تحقق این هدف مقدس را دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا