دانشجویان در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند

از زمان شیوع کرونا در کشور بسیاری از مراکز عمومی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها در فهرست مراکزی قرار گرفتند که باید تعطیل می شدند تا چرخه کرونا تداوم پیدا نکند. اما تعطیلی های پی در پی و خانه نشینی دانشجویان مشکلات روحی روانی زیادی را برای آنها به دنبال داشت.

عطاء الله محمدی روانشناس دانشگاه تهران و امیرکبیر روز یکشنبه در این خصوص به ایرنا گفت: مشکلات ناشی از کرونا برای دانشجویان و غیردانشجویان تفاوتی ندارد. اما از زمان شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها مشکلات این گروه با مجازی شدن چرخه آموزش دوچندان شد.

وی تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان در مشاوره ها اعلام کردند که به خاطر مشکلات قطع و وصل شدن سیستم اینترنتی یا نوع تدریس مجازی، عدم کیفیت تصویر و آموزش، عدم پاسخگویی لازم به سوالات یا عدم توانایی در خرید سیستم های الکترونیکی آموزشی همچون لپ تاپ یا رایانه تحت فشار و استرس بودند.

روانشناس دانشگاه تهران و امیرکبیر ادامه داد: دلیل اضطراب و نگرانی گروهی از دانشجویان نمرات پایینی بود که در زمان برگزاری امتحان مجازی می گرفتند. به این دلیل که در زمانی که باید سوالات را جواب داده و ارسال می کردند، درگیر مسائل سخت افزاری یا قطع و وصل اینترنت بودند. در نتیجه نمره ای که انتظارش را داشتند، کسب نمی کردند.

وی درباره وضعیت دانشجویان جدیدالورود دانشگاه ها نیز تاکید کرد: از طرفی دانشجویان تازه وارد به دلیل تعطیلی دانشگاه ها، نتوانستند حضور در فضاهای آموزشی دانشگاهی را درک کنند و همچنان با این فضا ناآشنا هستند. به هر حال قرار گرفتن در این فضاها برای دانشجویان حس و حال تازه ای دارد و انگیزه آنها را برای ادامه تحصیل و قرارگیری در فضای تحصیلی بیشتر می کند. اما به دلیل کرونا خیلی از دانشجویان تازه وارد شانس حضور فیزیکی در کلاس های حضوری و ارتباط با دانشگاه و استاد را نداشتند.

محمدی خاطرنشان کرد: فضای دانشگاه سوت و کور شده و شور و شوق خود را برای دانشجویان از دست داده است. به همین دلیل مشاوران حاضر در مراکز مشاوره دانشگاهی سعی کردند مشکلات دانشجویان را به مسوولان دانشگاه انتقال بدهند تا شاید راهی برای حل مشکلات آنها تعریف شود و انگیزه‌شان را برای ادامه تحصیل از دست ندهند.

این روانشناس با بیان اینکه کرونا معضلی قابل پیش بینی در هیچ کجای دنیا نبود، ادامه داد: مشکلات خانوادگی و حضور دانشجویان در محیط خانه باعث تنش و عدم سازگاری در خانواده ها شد. پیش از کرونا آنها زمانی را بیرون از خانه و در کنار دوستان و گروه همسالان خود بودند و از طرفی برای درس و دانشگاه و رسیدن به اهدافشان برنامه ریزی مشخصی داشتند اما خانه نشینی دانشجویان برای عده ای از آنها مشکلاتی را در درون خانواده ایجاد کرده بود.

وی اظهار داشت: برای مثال ما مواردی داشتیم که می خواستند از خانه شان در شهرستان بیرون زده و به تهران و دانشگاه بیایند و تا باز شدن دانشگاه در مهمانسرا بمانند اما در جریان همین مشاوره های تلفنی، مشاوران دانشگاه با ارائه راه حل هایی به این دانشجویان به آنها کمک کردند تا آستانه تحملشان را بالا برده و در مسیر سازگاری با خانواده قدم بردارند.

محمدی افزود: تمام این موراد منجر به اضطراب و افسردگی دانشجویان شده و سبک زندگی شان عوض شده بود. اما طی مشاوره ها سعی می کنیم دانشجویان را کمک کنیم که شرایط زندگی شان را به شرایط جدید تطبیق دهند، برای خود برنامه و هدف مشخصی در نظر گرفته، به زندگی شان نظم بدهند. همچنین اینکه زمان هایی را به فعالیت های دانشگاهی اختصاص داده و تا پایان کرونا و شروع دانشگاه ها هدفمند باشند.

این روانشناس ادامه داد: ورزش کردن، تفریحات سالم با حفظ پروتکل های بهداشتی و ارتباط با دوستان به صورت مجازی یا در فضای باز راهکارهایی هستند که دانشجویان با انجام آنها می توانند به زندگی عادی خود بازگشته و هدفمند رفتار کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها نیز گفت: ما گروه هایی از فوق لیسانسه ها و دکتری داشتیم که برای کار پایان نامه یا کارهای آزمایشگاهی نیاز به حضور در فضای دانشگاهی داشتند اما مشکل خوابگاه و تعطیلی دانشگاه برای آنها دردسرساز شده بود. از طرفی مشکلاتی نیز در بحث حضور در خوابگاه های خصوصی داشتند. در این میان خیلی سعی کردیم با مددکاران مرکز مشاوره دانشگاه تهران و امیرکبیر شرایطی را برای کمک به آنها در جهت انجام فعالیت های دانشگاهی آماده کنیم.

محمدی تاکید کرد: دانشگاه مقطع خاصی برای دانشجویان است و سرنوشت آنها را رقم می زند. به همین دلیل شاید بهتر باشد مسئولان دانشگاه ها و وزارت علوم تدابیری را برای اولویت دادن به دانشجویان برای واکسیناسیون در نظر بگیرند تا هرچه زودتر دانشجویان به محیط دانشگاه ها بازگردند.

این روانشناس با بیان اینکه مراکز مشاوره آنلاین برای راهنمایی دانشجویان به منظور حل مشکلات بسیار اثرگذار است، تصریح کرد: این مراکز به صورت رایگان و در جهت حل مشکلات دانشجویان از جمله کاهش اضطراب و استرس و افسردگی آنها بسیار اثرگذار بوده و دانشجویان در مدت زمان ۴۵ دقیقه ای می توانند از مشاوره ها استفاده کرده و تا اقدامی باشد در جهت حل مشکلات.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا