پروژه بوئینگ برای ساخت موتور لیزری اتمی هواپیما

صنایع هواپیمایی در جهان در طول چند دهه اخیر از نظر پایه فناوری برای تولید موتورهای پروازی با تغییر زیادی روبرو نبوده است و به همین جهت نیز در بیشتر هواپیماهای جهان شاهد استفاده از موتورهای توربوفن هستیم که با مکش هوا و فشرده سازی آن به منظور ایجاد احتراق در سوخت و خروج توان ناشی از آن از سمت دیگر موتور، حرکت هواپیما را ممکن می سازند.

شرکت بوئینگ که یکی از مشهورترین نام ها  در زمینه تولید هواپیما در جهان محسوب می شود در برنامه های خود برای تغییر این ساختار دست به کار شده است و با ثبت یک اختراع قصد دارد تا فرایند کارکرد موتورهای هواپیما را دستخوش تغییراتی شگرفت سازد. در این اختراع جدید شاهد این هستیم که موتورهای هواپیما به جای استفاده از مکش بادی، از ساختار منحصر به فرد  امواج لیزر و انفجارهای اتمی استفاده خواهند کرد.

این موتورهای جدید می توانند از امواج لیزر دارای قدرت بالا استفاده کرده و با تاباندن این امواج به مواد اتمی موجود در موتور، یک فرایند فعال سازی مشابه با راکتورهای اتمی را ایجاد کرده و نیروی محرکه لازم برای به حرکت در آوردن هواپیما را تامین کنند. در این فرایند به کمک انفجارهای ریز، نوترون های دارای انرژی بسیار بالا به صورت ازاد در می آیند و به این ترتیب این موتورها خواهند توانست تا انرژی خود را از درون خود تامین کرده و نیاز به سوخت گیری از نوع سوخت های فسیلی را از بین ببرند.

این امر می تواند به کوتاه شدن مدت زمان سفرها منتهی شود زیرا بسیاری از مسیرهای طولانی بدون نیاز به توقف به منظور سوختگیری به صورت مستقیم انجام شده و به صورت واضحی با کاهش زمان کلی سفر روبرو خواهند شد. البته این طرح بوئینگ هنوز در حد یک اختراع است و تا عملیاتی شدن آن زمان زیادی باقی مانده است ولی در صورت ارائه این طرح به بازار جهانی شاهد تحولی عظیم در صنایع هوانوردی خواهیم بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا