روزجهانی بیماری ام اس

  • روزجهانی بیماری ام اس

همه ساله روز جهانی ام‌- اس با هدف ایجاد آگاهی صحیح در بین عموم جامعه نسبت به این بیماری و مبتلایان به آن، ایجاد انگیزه و خودباوری در بین مبتلایان، معرفی توانمندی‌های بیماران و همیاری و همکاری تمامی اقشار جامعه برگزار می‌شود. بیماری ام- اس یک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند با درگیری سیستم اعصاب مرکزی سبب ایجاد علائم مختلف نورولوژیک شود. این بیماری که اصطلاحاً یک بیماری مولتی فاکتوریال است علل مختلفی در ایجاد آن دخیل هستند که از جمله می‌توان به کاهش ویتامین دی، عفونت‌ها و ژنتیک اشاره کرد.

  • كشف چشمه نقطه ‏اي در كهكشان راه شيري

دكتر جلال صميمي، محقق و استاد دانشگاه صنعتي شريف تهران، پس از بيست سال تحقيق درباره كهكشان راه شيري و آزمايش در مورد تابش اشعه گاما، موفق به كشف پنج چشمه گاما در مركز اين كهكشان شد. دكتر جلال صميمي متولد سال 1319 در شهرستان زابل و داراي مدرك دكترا در رشته فيزيك است. او پس از مطالعات و تحقيقات گسترده، آزمايش‏هاي مكرر خود را در زمينه امولوسيون هسته‏اي انجام داد و سرانجام موفق به اين كشف مهم شد.

  • تولد هانس آلفن

هانس اولوف گوستا آلفن در 30 مه 1908 به دنیا آمد. فیزیکدان سوئدی برای تحقیقات در حوزه مغناطوهیدرودینامیک، جایزه نوبل فیزیک 1970 را دریافت کرد. وی 2 آوریل 1995 درگذشت.

  • تولد الکسی لئونوف

الکسی لئونوف در 30 مه 1934 به دنیا آمد. فضانورد شوروی سابق نخستین کسی بود که در 18 مارس 1965 موفق به انجام پیاده روی فضایی شد.

  • تولد ژولیوس اکسلراد

ژولیوس اکسلراد در 30 مه 1912 متولد شد. بیوشیمیست آمریکایی برای تحقیقات در حوزه انتقال دهنده های کاتکول آمین، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1970 شد. وی 29 دسامبر 2004 درگذشت.

  • درگذشت روزالین سوسمن یالو

روزالین سوسمن یالو در 19 ژوئیه 1921 متولد شد. پزشک آمریکایی برای توسعه روش رادیوایمونواسی، جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1977 را دریافت کرد. وی 30 مه 2011 درگذشت.

  • درگذشت اندرو فیلدینگ هاکسلی

اندرو فیلدینگ هاکسلی در 22 نوامبر 1917 به دنیا آمد. بیوفیزیست انگلیسی برای تحقیقات در حوزه پتانسیل عمل عصب، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1963 شد. وی  30 مه 2012 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا