نتیجه‌ای که از سقوط بیت کوین می‌توان گرفت

 توییت منتقدانه‌ی ایلان ماسک در مورد بیت کوین، نقش این ارز دیجیتال در تسهیل حملات سایبری گسترده به خط لوله انتقال سوخت ایالات متحده و فشار دولت چین برای محدود کردن استفاده از رمزارز، دلایل این افت قیمت ۳۰ درصدی بیت کوین بود و ارزش این رمزارز را تا سی هزار دلار پایین آورد.

نتیجه‌ای که از این اتفاقات می‌توان گرفت

اول اینکه پس از شش ماه حرکت صعودی بازار به سمت اوج‌گیری دوباره قیمت‌، تعدیل قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر بود. حتی بیت‌ کوین به‌عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال، نمی‌تواند برای همیشه روندی صعودی داشته باشد.

دوم اینکه به‌ندرت پیش می‌‌آید که تنها یک اتفاق دلیل افت قیمت بازار باشد. همان‌طور که سقوط این هفته در نتیجه‌ی چندین اتفاق به وجود آمد.

پنج درسی که می‌توان از هفته‌ی بسیار سخت بیت ‌کوین گرفت به شرح زیر است:

۱. رمزارزها هنوز نسبت به سقوط آسیب‌پذیر هستند

از زمان پیدایش بیت ‌کوین و رمزارز‌های دیگر، بازار ارز دیجیتال نوسان‌های بسیاری تجربه کرده است: در سال ۱۳۹۲ ارزش بیت کوین به هزار دلار رسید؛ بعد از غوغای ICO در سال ۱۳۹۶ و سقوط بازار در ۱۳۹۷، قیمت بیت کوین از ۲۰ هزار دلار به ۳ هزار دلار سقوط کرد؛ و آخرین بار در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ یعنی همین هفته‌ی بدی که شاهد بودیم؛ اما هر بار این افت قیمت در بازار در مقایسه با قبلی شدت کمتری داشت. سقوط اخیر باعث افت ۴۰ درصدی قیمت بیت ‌کوین نسبت به بالاترین رکورد قیمتی خود شد؛ اما این رمزارز  افت ۸۰ یا ۹۰ درصدی هم در چرخه‌ی گذشته‌ی خود تجربه کرده است. ناپایداری این روند امری اجتناب‌ناپذیر است؛ پس باید به آن عادت کنیم.

۲. رسانه‌های عمومی هنوز دل خوشی از رمزارزها ندارند

خبررسانی‌ها سال‌ها بیت کوین را در جریان اصلی اخبار نادیده می‌گرفتند و زمانی‌که تصمیم به نوشتن در مورد آن گرفتند، برای تمسخر جامعه‌ی رمزارز بود. این دشمنی تقریبا کم‌رنگ شده بود تا اینکه با افت اخیر، رسانه‌ها دوباره به جنب‌وجوش افتادند: پاول کراگمن، نویسنده‌ي برجسته‌ی نیویورک تایمز، بیت‌ کوین را بی‌ارزش خواند، گرگ ایپ، ستاره‌ی روزنامه اقتصادی وال‌استریت، بیت‌ کوین را به فنتاتیل (ماده‌ای بسیار اعتیادآور) تشبیه کرد و نیوریپابلیک جار زد که بالاخره «خیانت» ایلان ماسک توانست «کلاه‌برداری رمزارزها را آشکار کند.» هم‌زمان رویترز و رسانه‌های معروف دیگر با پخش اخبار نادرست در رابطه با چین با این عنوان که ممنوعیتی جدید در راه بازار ارز دیجیتال است، باعث وحشت در این بازار نابسامان شدند.

۳. بیت ‌کوین خوش‌نام نیست

پرداخت بیت کوین به‌عنوان باج به بانیان حمله‌ی سایبری به خط لوله انتقال سوخت آمریکا باعث بدنام‌تر شدن آن شد و زمزمه‌ی تأثیرات مخرب آن بر محیط زیست نیز بیشتر قدرت گرفت.

هردوی این ادعاها اغراق‌آمیز بیان شدند؛ اما توجهی که از سمت بازار دریافت کردند، نشان داد که ارز دیجیتال بعد از ۱۲ سال هنوز شهرت خوبی به دست نیاورده است. بخشی از این موضوع به دلیل بی‌توجهی و نگرش‌های جاافتاده است؛ اما بخشی از آن متوجه قصور خود جامعه رمزارزی است. این جامعه به‌جای عکس‌العمل‌های فکرشده و ارائه‌ی تکذیبیه‌ی مناسب برای انتقادات مطرح‌شده، خود را پنهان می‌کرد. بسیاری از شخصیت‌های شناخته‌شده در ارزهای دیجیتال نیز به‌جای کمک به بلوغ این صنعت تنها به تغییر عکس پروفایل خود با چشمانی لیزری و ایجاد هیاهو در رابطه با آن بسنده کردند. رمزارزها قطعا نیازمند سفیران بهتری، برای شناخته شدن هستند.

۴. کوین‌بیس باعث ناامیدی همه شد

در میانه‌ی سقوط ارزش رمزارزها، صرافی کوین‌بیس، شرکت پرچم‌دار این صنعت، با خاموشی‌ و قطع گسترده مواجه و باعث خشم مشتریان شد. چرا این دست از قطعی‌ها هنوز اتفاق می‌افتد؟ کوین‌بیس هیچ توجیهی برای این نقص فنی ندارد؛ چرا که حجم بالای معاملات، بخشی جدانشدنی از این صنعت محسوب می‌شود و کوین‌بیس و صرافی‌های مانند آن، زمان کافی برای آمادگی برای آن داشته‌اند؛ پس تنها برداشتی که از این اتفاق می‌توان داشت این است که کوین‌بیس آگاهانه تن به تقویت زیرساخت‌ها و اختصاص هزینه‌های افزایش سرور‌ها نداده و در نتیجه دچار نقصان در عملکرد سیستم خود شده است؛ اما جبران آسیبی که به واسطه‌ی این قطعی‌ها به این شرکت وارد شد، هزینه‌های خیلی بیشتری برای آن به همراه داشت. رمزارز بایننس نیز پس از این سقوط با مشکل مواجه شد و  شرکت رابین‌هود تقریبا هر زمانی‌که قیمت دوج‌کوین افزایش پیدا می‌کند با مشکل مواجه می‌شود.

۵. بنیان رمزارزها هنوز سالم است

به‌عنوان خاتمه‌ای خوش برای این هفته‌ی سخت، می‌توان گفت حتی با وجود نابودی ارزش رمزارزها و حمله‌ی رسانه‌ها به بیت ‌کوین هنوز جای امیدواری هست. برخلاف رونق ‌ICO در سال ۱۳۹۶ و جذب سرمایه‌ی صدها میلیون دلاری شرکت‌ها با وایت‌پیپرهای دروغین، امسال پروژه‌های بزرگی (از Dfinity گرفته تا Uniswap) گام‌های مثبتی به جلو برداشتند و می‌توان گفت رمزارز‌ها به‌ جای وسیله‌ای برای شرط‌بندی آینده به واقعیتی رو به رشد تبدیل شده‌اند. نگرانی‌های افت قیمت در هفته‌ی بسیار بد بیت کوین تنها مانعی کوچک بر سر راه این تکنولوژی واقعی و هیجان‌انگیز است.

به‌عنوان آخرین نکته برای جمع‌بندی؛ در سال ۱۳۹۷ ویدیویی از گری گنسلر، استاد دانشگاه MIT، در یوتیوب منتشر شد. در این ویدئو او در حال تدریس مباحث رمزارزها به کلاسی پر از دانش‌آموز است و از آن‌ها می‌پرسد آیا بیت‌ کوین دارند یا خیر؟ پاسخ همه مثبت است.

امروز تمامی آن دانش آموزان در حوزه‌ی اقتصاد فعالیت می‌کنند و گنسلر رئیس کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) است.

نگذاریم که هفته‌ای مانند این، پیشرفت‌های گذشته را از یادمان ببرد.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا