هدبندی برای درمان بی خوابی ساخته شد

بیش از ۳۰ درصد از بزرگسالان در برهه ای از دوران زندگی خود به این وضعیت دچار می شوند. بی خوابی وضعیتی است که به سخت خوابیدن، بیدار ماندن، بیدار شدن بسیار زودهنگام از خواب و نیز خواب کم کیفیت اطلاق می شود.

اگر این حالت به مدت سه شب در هفته یا بیشتر رخ دهد و بیش از سه ماه ادامه داشته باشد، به عنوان بی خوابی مزمن شناخته می شود که با افسردگی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ همراه است. بی خوابی مزمن همچنین به دلیل خواب آلودگی در طول روز احتمال بروز تصادف را چهار و نیم برابر افزایش می دهد.

در حالی که استرس و نگرانی از دلایل اصلی بی خوابی هستند، عوامل دیگری می توانند در این امر نقش داشته باشند. برخی بیماری ها از جمله آرتروز (به دلیل درد) و آپنه خواب (قطع و وصل تنفس هنگام خواب) نیز با بروز بی خوابی همراه هستند.

داروها از جمله داروهای ضد سرماخوردگی، استروئیدها و برخی داروهای فشار خون نیز می توانند خواب را مختل کنند و افراد بالای ۶۰ سال را در معرض خطر بیشتری قرار دهند؛ زیرا احتمال بروز مشکلات سلامتی در این افراد بیشتر است.

توصیه هایی که برای حل مشکل بی خوابی ارائه می شود؛ شامل گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب (کاهش دمای بدن بعد از آن محرک خواب است) و اطمینان از تاریک و ساکت بودن اتاق خواب است.

قرص های خواب آور نیز می توانند موثر باشند، اما با خطر عوارض جانبی مختلفی از جمله یبوست، سرگیجه و سردرد همراه هستند. این داروها می توانند اعتیاد آور باشند؛ بنابراین فقط باید کوتاه مدت استفاده شوند.

اما این دستگاه جدید که در اطراف سر بسته می شود، از طریق الکترود چسبنده، پالس های الکتریکی ملایمی را منتشر می کند تا عصب سه قلو، عصب مسئول احساس را در صورت تحریک کند.

تصور می شود که تحریک عصب به این روش باعث کاهش سطح نورآدرنالین می شود. نورآدرنالین، یک پیام رسان شیمیایی است که بدن را در حالت آماده باش بالا نگه می دارد.

افرادی که خواب خوبی دارند، نورآدرنالین در طول خواب آنها به کمترین میزان تولید می شود و تولید آن در زمان استرس به اوج خود می رسد. تصور می شود در بی خوابی تولید نورآدرنالین در شب افزایش می یابد.

از این دستگاه هم اکنون در آمریکا برای درمان میگرن استفاده می شود. گمان می رود تحریک این عصب با سیگنال های درد تداخل دارد. در یک مطالعه جدید در بیمارستان «سنت ونسنت » در کره  نیز ۲۰ بیمار مبتلا به بی خوابی به مدت ۲۰ دقیقه در روز برای چهار هفته این درمان را دریافت می کنند.

«گای لشزینر» متخصص مغز و اعصاب در «کالج کینگز لندن» می گوید: هر نوع روش درمانی جدید برای بی خوابی «بسیار مورد استقبال خواهد بود».

وی  افزود: می دانیم این نوع دستگاه ها می توانند بر عملکرد مغز در زمینه های دیگر تأثیر بگذارند. بنابراین قابل قبول است که این وسایل ممکن است خواب را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا