نقش تعداد دندان‌های طبیعی باتوانایی انجام فعالیت‌های روزانه

محققان در این تحقیقات که با کمک ۵.۶۳۱ داوطلب ۵۰ تا ۷۰ ساله انجام گرفت، تعداد دندان‌های طبیعی هر یک از داوطلبان را ثبت و از آن‌ها درباره انجام فعالیت‌های اساسی روزانه شامل آماده کردن غذای گرم، خرید خواروبار، برقراری تماس تلفنی، مصرف داروها، انجام کارهای خانه یا باغبانی و مدیریت پول تحقیق کردند.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد بین از دست دادن دندان‌های طبیعی و ناتوانی در انجام فعالیت‌های اساسی روزانه رابطه علت و معلولی وجود دارد. برای مثال عملکرد شخصی که ۱۰ دندان طبیعی دارد، در این امور حدود ۳۰ درصد ضعیف‌تر از شخصی است که ۲۰ دندان طبیعی دارد.

به گفته محققان حتی پس از حذف تاثیر عواملی مانند میزان تحصیلات شخص و والدین، موقعیت اجتماعی و اقتصادی داوطلبان، باز هم رابطه معناداری بین میزان از دست دادن دندان‌های طبیعی و توانایی افراد در انجام امور اساسی روزانه وجود دارد.

محققان معتقدند حفظ و سلامت دندان ها نتیجه انتخاب شیوه زندگی سالم است که بخشی از نتیجه آن سلامت دهان و دندان محسوب می‌شود. شیوه سالم زندگی مهمترین عامل در حفظ عملکرد شناختی، وزن مناسب، استخوان‌های مستحکم و دستگاه قلبی و عروقی سالم است.  

بهداشت دهان و دندان با عملکرد شناختی مرتبط است
مطالعات محققان دانشگاه راتگرز نیز نشان می‌دهد بهداشت و سلامت دهان و دندان با عملکرد شناختی مرتبط است. بهداشت و سلامت دهان و دندان یک شاخص دقیق برای ارزیابی سلامت شخص است. بیماری‌های دهان به خودی خود بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارند، از طرفی می‌توانند بر عملکرد سایر ارگان‌های بدن نیز تاثیرگذار باشند.

مطالعات قبلی نشان داد که بیماری‌های لثه و دندان احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد. مطالعات دیگری در سال ۲۰۱۰ میلادی نشان داد بیماری‌های دهان و لثه احتمال بروز بیماری‌های قلبی را ۲۰ درصد افزایش می دهد.

محققان دانشگاه راتگرز در آمریکا تحقیقات جدیدی را در رابطه با بهداشت و سلامت دهان و دندان و تاثیر آن بر عملکرد مغز آغاز کردند. این مطالعه با بررسی نتایج ۲۳ مطالعه نشان می‌دهد سلامت دهان با حافظه و عملکرد شناختی مرتبط است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of American Geriatrics Society منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا