دروس آموزشی دوره های اخلاق پزشکی نیازمند بازنگری است

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، باقر لاریجانی در اولین جلسه شورای عالی اخلاق پزشکی افزود: اکنون تعدادی دانشجوی اخلاق پزشکی در مقطع «پی اچ دی» – PhD – مشغول به تحصیل هستند و تعدادی هم فارغ التحصیل شده اند. 

وی ادامه داد: تاکنون پنح دوره «پی اچ دی» و سه دوره «ام پی اچ» – MPH – اخلاق پزشکی در کشور برگزار شده که لازم است کوریکولوم(دروس) آموزشی این دوره ها مورد بازنگری قرار گیرد. 

نائب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی گفت: مطالعاتی درخصوص آموزش اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی انجام و کوریکولوم درسی نیز بازبینی شده است. 

وی از ارتقا روش های تدریس اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی از طریق بحث های گروهی، سخنرانی های تعاملی و راندهای اخلاق بالینی در برخی دانشگاه های کشور خبر داد و افزود: به نظر می رسد چنین روش هایی برای آموزش اخلاق پزشکی بسیار موثر است و سعی بر این است تا این روش ها در کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور پیاده شود و درس اخلاق پزشکی در دوره پزشکی عمومی به سمت یادگیری مبتنی بر مسأله (Problem based teaching) حرکت کند.

لاریجانی گفت: مطالعاتی در حوزه آموزش اخلاق پزشکی در مقاطع دستیاری صورت گرفته و با توجه به نیازهای متفاوت رشته ها به مباحث اخلاقی درسنامه هایی در دست تدوین است. 

وی با تاکید بر لزوم توسعه «آموزش مطالعه موردی»(Case Study education) در دوره دستیاری افزود: فرصت های مطالعاتی در حوزه اخلاق برای دوره های دستیاری وجود دارد که باید به صورت هدفمند تر پیگیری شود. 

نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی با بیان اینکه آموزش اخلاق پزشکی باید در دانشگاهها توسعه پیدا کند، گفت: باید فرصت های مطالعاتی برای اساتید رشته های مختلف در حوزه اخلاق پزشکی فراهم شود تا این افراد منشاء تحولاتی در حوزه تخصصی خود باشند. 

لاریجانی افزود: در بحث آموزش باید تلاش بیشتری در زمینه تطبیق مباحث نظری اخلاق پزشکی با فرهنگ بومی کشور صورت گیرد و با توجه به فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی ما، آموزش اخلاق پزشکی از زمینه هایی است که می تواند در حوزه بین الملل توسعه یابد و از طریق آموزش مجازی نسبت به گسترش رشته های اخلاق پزشکی اقدام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا