تولید پوشش مقاوم‌ با استفاده از ضایعات کشاورزی

سیناپرس: محمد علی کوچک زاده، یکی از مجریان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره این سوپر «ام دی اف» گفت: این پوشش 100 درصد ضد آب است و از ضایعات کشاورزی مانند کاه و صنعتی همچون الیاف لاستیک ساخته شده است؛ الیاف درون لاستیک خاصیت ترموست دارند( تنها یک بار شکل می‌گیرند و دیگر نمی‌توان آن را ذوب کرد و به حالت دیگری استفاده کرد) اما ما توانسته‌ایم برای نخستین بار در دنیا با استفاده از تکنولوژی نوین از این الیاف استفاده و در موارد خاص استفاده کنیم.

 

وی افزود: این پوشش می‌تواند 2و نیم برابر نسبت به بتن فشار را تحمل کند. قدرت خمش این محصول نیز 20 برابر قوی‌تر از «ام‌دی‌‌اف» است.وی اظهار کرد: این محصول مستحکم، علاوه بر بهای کم، از لحاظ ظاهری نیز تنوع بسیاری دارد.

 

کوچک زاده سبک بودن  این محصول را یکی از مهمترین مزایایی این پوشش عنوان کرد و گفت: وزن تقریبی این محصول 7 کیلوگرم است؛ چگالی این محصول تقریبا نصف چگالی «ام دی اف» است.

این مخترع درباره مزیت این محصول نسبت به «ام دی اف» گفت:هم‌اکنون «ام‌دی‌اف» با وجود مستحکم‌ترین و پر‌فروش‌ترین محصول بازار اما جذب آب بسیار کمی دارد و به محض برخورد با آب، ورم می‌کند؛ «ام‌دی‌اف»150 درصد جذب آب دارد و  3برابر وزن خودش آب می‌گیرد اما این محصول نسبت به «ام‌دی‌اف» یا حتی نئوپان به دلیل ساخته شدن از ضایعات و کمبود چوب بسیار ارزشمند‌تر است.

وی افزود: همچنین محصولات مشابه مانند چوب پلاست‌ها هرچند امروزه دارای خاصیت ضد آب هستند امابه دلیل ویژگی پلیمری و ترموپلاست بودن با حرارت دما ذوب شده و به حالت اولیه خودشان بر می‌‎گردند بنابراین وقتی این نوع محصول‌ها برای نمای ساختمان استفاده می‌شود با تابش نورخورشید خم شده و نمای ساختمان را زشت و بد ترکیب می‌کنند. این ایراد بزرگ باعث شده تا این محصول بازار مصرف زیادی نداشته باشد.

وی عنوان کرد: درضمن چوب پلاست را نمی‌توان پرس و روکش کرد. در مقابل«ام دی اف» به دلیل مقاومت و استحکام زیاد تحمل30 تا100 تن نیرو برای روکش کردن را دارد. این محصول استحکام بیشتری نسبت به «ام دی اف» دارد.

وی درباره کاربردهای این سوپر«ام دی اف» گفت: این محصول جدید می‌تواند برای نمای بیرونی، کف داخل ساختمان،متناسب با آب و هوای شرجی و مرطوب مورد استفاده قرار بگیرد.

این پژوهشگر درباره اهمیت تولید این محصول عنوان کرد: هم اکنون به دلیل نبود جنگل کافی، چوب مورد استفاده ما از کشور اتریش وارد می‌شود اما در صورتی که این محصول به تولید انبوه برسد، کشور از واردات چوب بی‌نیاز خواهد شد.

وی اظهارکرد: هم اکنون دستگاه کوچکی برای ارایه نمونه اولیه این محصول ساخته شده است.  پس از طراحی و ساخت دستگاه نهایی، محصول اولیه پس از تولید انبوه به سایر کشورها صادر خواهد شد.

کوچک زاده افزود: ما برای ساخت این محصول از  مشاوره محققان کشورهایی مانند انگلستان، لندن و آلمان استفاده کرده‌ایم. مزیت‌های خوب این محصول باعث استقبال این کشورها برای ساخت آن شده است.

وی ادامه داد: همچنین ما احساس کردیم که محصولات ما مانند« ام دی اف» نیاز به روکش دارد. ابتدا در نظر داشتیم روکشی مانند «ام دی اف» برای محصول‌هایمان استفاده کنیم اما با بررسی نواقص دستگاه‌های روکش«ام دی اف»، روشی جدید ایجاد کردیم؛ دستگاه‌های کنونی هنگام دکور زدن روی «ام دی اف» لاک نمی‌زنند یا هنگام لاک زدن ، کار دکور انجام نمی‌دهند اما ما موفق شدیم انجام هردو کار را به صورت همزمان فراهم کنیم.

کوچک زاده گفت: در این روش دکور(طرح چوب) مانند لگوی بانک، شهرداری،هتلی و… روی کار انداخته و پس از آن لاک مستحکم و قوی و براق کننده استفاده می‌شود؛ براقی این لاک مانند شیشه است.

همچنین هم اکنون سنگ‌های رسوبی، سرامیک‌های درجه 2 و3 معدنی هنگام رفتن زیر دستگاه خرد می‌شوند ما موفق شدیم با این روش، روکش مناسبی هم برای دستگاه‌های این مواد معدنی فراهم کنیم.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا