با واکسیناسیون عمومی صنعت گردشگری رونق پیدا می کند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در شصت و نهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش تولید که از طریق ویدیو کنفرانس برگزارشد، ‌پس از گزارش علی مونسان، افزود: تلاشهای خوبی در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده است که به بخشی از آنها در این گزارش به آن اشاره شد. وقتی تعداد تخت هتلی و اقامتگاهی در سراسر کشور از ۲۱۹ هزار به ۴۶۵ هزار افزایش پیدا می کند به آن معنا است که رونقی را در گردشگری داخلی و خارجی مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به سختی‌هایی که کرونا در بخش گردشگری به وجود آورده است، یادآورشد: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ هم با مشکلاتی روبرو هستیم اما در عین حال این نوید را می‌دهم که وضع گردشگری در ماه‌های پایانی امسال وقتی واکسیناسیون در سراسر کشور انجام بگیرد شرایط جدیدی می‌شود و همه این زحماتی که مردم  و بخش دولتی و خصوصی کشیدند در پایان امسال شاهد بهره برداری خواهند بود.

روحانی با تشکر از مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه ها تاکید کرد: امیدواریم ایام نوروز سال آینده با واکسیناسیون عمومی که انجام می گیرد و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی که انجام می گیرد رونق پیدا کند و شرایط جدیدی را در کشور شاهد باشیم.

وی گفت: در روزهای آغازین ماه خرداد هستیم که ماه حماسه‌ها در تاریخ کشور است. از گذشته‌ دور به خصوص از سال ۴۲ به این طرف که خردادهای بسیار تاریخ ساز در ایران داشتیم و امسال امیدواریم خردادی برای تاریخ و آینده کشور باشد که مژده‌ها و بشارت‌ها به همراه خود برای ما به ارمغان آورده باشد.

روحانی ادامه داد: افتتاح امروز ما که شصت و نهمین افتتاح پنجشنبه‌ها و در هفته های پایانی دولت است بنابراین شاید ناچار شویم غیر از پنجشنبه‌ها، دوشنبه‌ها را هم برای افتتاح‌هایی که آماده است را اضافه کنیم. آنقدر طرح و پروژه‌ برای ماه‌ها و سال‌های آینده آماده شده که دولت بعد هم با تکمیل پروژه‌هایی که الان در دست احداث است دولت سیزدهم هم می‌تواند هر پنجشنبه یا هر روزی در هفته افتتاح‌ها را ادامه دهد چرا که مسیر رشد و توسعه کشور باید ادامه پیدا کند.

رییس جمهور با بیان این که یک مقطع ۸ ساله در اختیار دولت تدبیر و امید بوده است، افزود: یکی از افتخارات دولت و تدبیر امید در بخش گردشگری است که ما به آن می بالیم و افتخار می کنیم.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم احقاق حقوق مردم در بخش میراث فرهنگی است. یک بخش از احقاق حقوق مردم این است که توانستیم در این ۸ سال  ۲ هزار و۷۲۳ شیء و آثار تاریخی ما که سالها در کشورهایی مثل آمریکا و اروپا بوده را به داخل کشور برگردانیم که بسیار حایر اهمیت است.  

روحانی گفت: در این ۸ سال تلاش بزرگی برای تبدیل کردن روستاها به جاذبه گردشگری شد. وقتی می گفتیم گردشگری تاریخی استانهای مهمی مثل تبریز، اصفهان و شیراز را مدنظر قرار می دادیم یا می گفتیم، پیشتر گردشگری زیارتی مشهد و قم و شیراز بیشتر مدنظربوده است و گردشگری‌ها به تعداد معدودی در کشور محدود شده بود در حالی که سراسر کشور ظرفیت تبدیل شدن به جاذبه‌های گردشگری را دارد.  

وی در ادامه با بیان این که صنعت گردشگری یک اقتصاد بسیار پر رونق برای کشور است، گفت: گردشگری منبعی تجدید پذیر است و مثل چاه نفت نیست که تمام شد نشود از آن استفاده کرد. تخت جمشید بیش از ۲ هزار سال بوده و هزاران سال دیگر هم خواهد ماند و یا آثارهای تاریخی دیگری که داریم که منابع ارزشمند ثروت آفرین تجدید پذیراست که با یک مرمت ۵۰ تا ۱۰۰ سال دیگر می ماند بنابراین باید به عنوان آثاری که خلق ثروت و اشتغال می کند و مهم تر این که  هویت ایرانی و اسلامی ما را به جهانیان نشان می‌دهد حفظ کنیم.

روحانی با تاکید بر این که تنوع بخشی به بخش گردشگری بسیار ارزشمند است گفت: تنها آثار تاریخی و فرهنگی نیست که جاذبه دارد البته آثار تاریخی و فرهنگی ارزش خود را دارد اما  می‌توانیم روستاها و مناطق  مختلف را با ایجاد بوم‌گردها به جاذبه های گردشگری تبدیل کنیم.  

رییس جمهوری گفت: اگر کسی انصاف داشته باشد می‌تواند ببیند که در دولت یازدهم و دوازدهم برای آبادانی روستاها چقدر کار شده است. چه تعداد روستاها گاز، ‌برق و آب رسانی شده است. در زمینه ارتباطات، ساخت جاده، مدارس و خانه های بهداشت چقدر کار شده است. یکی دیگر  مساله گردشگری و جاذبه هایی که در روستاها بوجود آمده است که آنها را کنار هم قراردهیم روستاهای ما شکل و شمایل دیگری پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این که  امروز روستاهای ما برای ماندگاری افراد جاذبه دارد و حتی می تواند مهاجرت معکوس به وجود بیاورد گفت: دولت برای اشتغال روستایی کار بزرگ انجام داده است. در این چند سال برای اشتغال روستایی کاری که انجام دادیم شاید در دهه‌های پیش بی نظیر بوده است که البته بخشی از آن مربوط به سرمایه گذاری در گردشگری و صنایع دستی است.  روستاهای ما امروز احیا و آباد شدند و جاذبه‌های خوبی برای جذب گردشگران خارجی دارند.

روحانی یادآور شد: در دو سال اخیر ویروس بسیار خطرناک کرونا روی همه دنیا اثر گذاشت. در مساله گردشگری ۱۰۰ میلیون اشتغال در دنیا ویروس کرونا تحت تاثیر قرار داده است و در ایران هم کرونا یک و نیم میلیون شغل را که بخش بزرگی از آن گردشگری و حمل و نقل بود که تحت تاثیر قرار داد.  

رییس جمهور اضافه کرد: عید ۹۹ و ۱۴۰۰ مردم به دلیل کرونا نتوانستند که از فضای گردشگری استفاده کنند. با همین برنامه ریزی که برای واکسیناسیون شده و با همین سرعتی که داریم وکسیناسیون را انجام می دهیم تا قبل از سال پایان خواهد یافت و خیلی امیدوارم که عید سال ۱۴۰۱ مردم با احتیاط و مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی آثار این همه سرمایه گذاری در گردشگری را ببینند.  

وی گفت: آماری که مونسان گفتند آمار بسیار خوشحال کننده ای بود که ما توانستیم تخت استراحت مردم را در بخش های مختلف به بیش از دو برابر برسانیم. وزیر گفتند که ۲۱۹ هزار تخت به ۴۶۵ هزار تخت تبدیل شده است که کار بسیار بزرگی در این زمینه انجام گرفته است. در این سالها ۴۶۱ هتل ساخته و افتتاح شده و ۶۷۰ هتل در دست ساخت است. همانطور که وزیر گفتند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در دست احداث است بنابراین مردم بدانند دولت به غیر از آنهایی که افتتاح می کند بیش از آن در دست انجام دارد.  

روحانی افزود: در بخش برق و نیروگاه ۲۰ هزار مگاوات در این ۸ سال افتتاح شده است و ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات برق در دست احداث داریم. یکی از نیروگاههای که می‌سازیم ۱۴۰۰ مگاوات است. بنابراین این گونه نیست که سرمایه گذاری در این دولت شد، افتتاح و تمام شد. افتتاح هایی بوده که سرمایه گذاری در دولت قبل شروع شده و هزاران طرح و پروژه است که الان سرمایه گذاری شده که  ۲۰، ۵۰ یا ۷۰ درصد آن ساخته شده است و بقیه در دولت بعدی تکمیل و افتتاح می‌شود.  

رییس جمهوری ادامه داد: آثار این زحمات شما در بخش گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است اما این که ۱۶۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در حال ساخت است نشان می دهد که در این زمینه تلاش زیادی انجام می گیرد. مطمئن هستم که آثار زحمات را در سال‌های آینده خواهند دید و از سرمایه گذاری در این زمینه پشیمان نخواهند شد.  

وی گفت: بارها تاکید کردم تمام تلاش دولت تدبیر و امید این است که پایان این دولت، پایان تحریم و مشکلات فراوان کرونا باشد. البته کرونا تمام نمی‌شود اما تمام افرادی که آسیب پذیر هستند یعنی بیش از ۱۴ میلیون نفر تا پایان تیرماه واکسیناسیون می‌شوند و مرگ و میر به طور فزاینده‌ای کاهش پیدا می‌کند و دیگر آمارهای بالا نخواهیم داشت بنابراین در کرونا مهاری را تا پایان این دولت به وجود می‌آوریم که مردم خیالشان راحتر شود.  

روحانی با تاکید بر این که در زمینه تحریم کار بزرگی انجام گرفته است تصریح کرد: البته نمی خواهم یکسری مسایل را بگویم اما می‌شد که تحریم کلا تمام شده باشد. با تمام حرف‌ها بخش‌های اصلی تحریم از نظر من در توافق پایان یافته است. البته توافق باید کامل شود وقتی کامل شد اجرا کنیم. تصمیم خود ما است و درست هم هست یعنی تصمیم گرفتیم همه چیز تمام شود بعد اجرا شروع شود. اگر می‌خواستیم بخش بخش شروع کنیم مثلا تحریم نفت یا بانک را برداریم بقیه را به تدریج انجام دهیم آنها در اول سال یا پایان سال قبل هم امکان پذیر بود.

وی با بیان این که امیدواریم مردم شرایط بسیار بهتری را در سال های آینده تجربه کنند گفت: دولت در سخت ترین شرایط تاریخی یعنی جنگ اقتصادی و ویروس بی‌نظیر در یک قرن اخیر مواجه بوده است اما در عین حال مردم یاری کردند و کمک کردند و با فداکاری و صبوری مردم انشالله از روزهای سخت عبور می کنیم و روزهای بهتری در انتظار مردم خواهد بود.

رییس جمهوری همچنین بعد استماع گزارش ولی تیموری، معاون گردشگری کشور،  استان لرستان را استانی پرجاذبه عنوان کرد و گفت: ما می توانیم فضاهای بسیار زیادی را به گردشگری تبدیل کنیم. من قبلا هم تاکید کردم که بسیاری از سدهایی که به بهره برداری می‌رسد و دریاچه پشت سد می تواند یک محیط بسیار خوبی را برای گردشگری ایجاد کند که سرمایه گذاران می توانند در آنجا سرمایه گذاری کنند البته باید اصول محیط زیست را هم رعایت کنند.  

روحانی افزود: بخش‌های مختلف کشاورزی می تواند جاذبه خوبی داشته باشد و هم مردم اطلاعات جدید پیدا کنند و هم محیط، محیط نشاط آور برای آنها باشد.

 رییس جمهور در ادامه بعد از استماع گزارش محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: خراسان جنوبی می تواند استان بسیار پرجاذبه ای برای گردشگری باشد. مرمت ساختمان‌های تاریخی بسیار ارزشمند است چرا که نشان می‌دهد تمدن ما در ایران چگونه بوده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا