فعالیت 240 شرکت دانش بنیان و فناور در استان همدان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس همدان، دکتر محمد حسن مرادی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، اظهار کرد: در حال حاضر 240 شرکت دانش بنیان و فناور در استان همدان داریم که در حال فعالیت در حوزه های تخصصی هستند که در صورت سهل انگاری و عدم حمایت از آنها ممکن است در حوزه دانش و فناوری عقب بیفتیم.

وی اضافه کرد: 51 شرکت دانش بنیان در استان همدان در حال فعالیت هستند که از این تعداد 36 شرکت به عرصه تولید محصول رسیده همچنین 15 شرکت نوپا بوده و در مرحله نمونه های آزمایشگاهی محصول در حال فعالیت هستند.

دکتر مرادی ادامه داد: 14 شرکت در حوزه برق و الکترونیک، 12 شرکت در حوزه ماشین آلات پیشرفته، 8 شرکت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، 9 شرکت در زمینه مواد پیشرفته، 4 شرکت در زمینه وسایل و ملزومات پزشکی، 3 شرکت در زمینه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی و یک شرکت نیز در حوزه فعالیت های پیشرفته درمان  و دارو در حال فعالیت هستند که باید تمامی این شرکتها مورد توجه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: هر چه فعالیت این شرکت ها بیشتر شود احساس نیاز به پیشرفت در مباحث دانش بنیان بیشتر می شود و در صورت غفلت از آنها، در حوزه علم و فناوری عقب گرد خواهیم داشت.

رئیس پارک علم و فناوری همدان با تاکید بر تسهیل گری در مراکز نوآوری گفت: در استان همدان ظرفیتهای خوبی در حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی وجود دارد که باید از شرکتهای فعال در این حوزه حمایت کنیم.

وی گفت: مرکز نوآوری کشاورزی در محل تحقیقات کشاورزی احداث شده که بیش از 20 شرکت نوآور و دانش بنیان در حال فعالیت بوده که در حال تولید محصولات گیاهی هستند.

مرادی با بیان اینکه در ملایر ظرفیتهای خوبی درخصوص انگور داریم، خاطرنشان کرد: پژوهشکده انگور ملایر در این شهرستان وجود دارد، همچنین در نهاوند مرکز نوآوری گشنیز را داریم و به این ترتیب مراکز نوآوری با توجه به ظرفیتهای هر شهرستان راه اندازی شده است.

وی یادآور شد: در شهرستان تویسرکان مرکز نوآوری گردو راه اندازی شده همچنین در لالجین مرکز نوآوری چینی آلات بهداشتی و سفال راه اندازی شده که باید از این مراکز حمایت صورت گیرد.

رئیس پارک علم وفناوری گفت: در مباحث فناورانه هر چه تعداد شرکتها بیشتر باشد جای خالی بیشتری برای فعالیت احساس می شود چرا که فناوری و تولید شرایط فعالیت بسیار زیادی در دورن خود به صورت نهفته دارد که توسط افراد توانمند شکوفا می شود.

مرادی تصریح کرد: هنگامی که یک محصول به صورت خام فروشی دارای سود است، باید بدانیم تبدیل مواد خام به فرآورده های حاصل از آن سودی بسیار بیشتر از تصور دارد، بنابراین استفاده از این ظرفیت ها توسط شرکت های دانش بنیان امکان پذیر است.

وی در پایان گفت: شرکت های دانش بنیان به فناوری عمق می دهدو مواد ارزشمندی از آن تولید می شود که سودی بسیار بیشتر از مواد خام دارد، بنابراین حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان و انگیزه به آنها دامنه و سطح تولید را بسیار گسترده می کند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا