نخستین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و مراکز رشد آغاز به کارکرد

اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران به عنوان نخستین کنفرانس ملی تخصصی در حوزه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری و بزرگترین گردهمایی مدیران و کارشناسان پارک‌های علم و فناوری روزهای ۵ الی ۶ خرداد ماه سال جاری به میزبانی پارک علم و فناوری مازندران برگزار خواهد شد.

گفتنی است، تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان کشور در حوزه پارک‌های علم و فناوری در این کنفرانس ثبت نام کرده‌اند. همچنین این کنفرانس ملی به دلیل شیوع بیماری کرونا، به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

این رویداد شامل برنامه‌های متفاوت و جذابی شامل سخنرانی صاحب نظران خارجی، مصاحبه‌های دو نفره (Dual Interviews) ، پنل ارائه مقاله، پنل گفت‌وگوی آزاد (Free Talk) است. سخنرانانی از کشورهای کانادا، آمریکا، آلمان، اسپانیا، کره جنوبی و انگلیس در این رویداد در خصوص عناوینی چون کاربرد کلان داده‌ها و یادگیری ماشین در شناخت بهتر بازار و مشتریان، آینده انقلاب صنعتی چهارم و جامعه پنجم در بستر نظریه موج پنجم، سناریوها، کاربردها و فناوری‌ها، طراحی مواد اولیه و تراشه‌های جدید برای پلتفرم‌های هوش مصنوعی و … صحبت می شود.

گفتنی است دکتر منصور غلامی،  وزیر علوم، تحقیقات وفناوری؛ دکتر غلامحسین رحیمی شعر باف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحققات و فناوری؛ دکتر علی وحدت رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در پیامی ضبط شده  سخنرانی کردند.

نگاه به آینده، یک استراتژی مهم در حوزه علم و فناوری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه جهان در حوزه علوم و فناوری به سرعت در حال تحول است، تاکید کرد: نگاه به آینده می‌تواند به عنوان یک استراتژی مهم در حوزه علم و فناوری باشد.

 دکتر منصور غلامی اظهار کرد: هم‌اکنون ما در مرحله انتقال دستاوردهای پژوهشی و یافته‌های علمی به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه هستیم و این موضوع از هر نوع و دسته، به لحاظ دسته‌بندی‌های علوم، بسیار مهم است.

وی افزود: در یک نگاه جامع این موضوع هم در شرایط فعلی که لازمه‌اش توجه به بخش‌های مختلف علم و فناوری‌های منشا گرفته از علوم مختلف است و هم توجه به آینده به معنای آینده‌نگری در حوزه علم و فناوری و نوآوری اهمیت دارد.

وزیر علوم ادامه داد: جهان به ویژه در حوزه علوم و فناوری به سرعت در حال تحول است و هر روز هم شاهد تحولات و یافته‌های جدید در علوم و هم انتقال این یافته‌ها برای تکمیل، ارتقا و یا ایجاد و معرفی فناوری‌ها هستیم. لذا غفلت از این تحول، موجب عقب ماندگی‌هایی می‌شود که گاهی جبران آن به این آسانی میسر نیست و مستلزم صرف وقت، انرژی و هزینه زیاد خواهد بود، لذا قطعاً نگاه به آینده می‌تواند به عنوان یک استراتژی مهم در حوزه علم و فناوری محسوب شود.

 غلامی اظهار کرد: این تحولی که در جهان در حال رخ دادن است، مقدمات آن از دهه‌های گذشته شکل گرفته است، اما هر زمان به سرعت آن اضافه شده است. ضرورت همکاری و تعامل بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به عنوان محیط‌های تولید علم و بخش‌های اجرایی، صنعتی، اقتصادی به عنوان بهره برداران از نتایج علم، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پارک‌ها و مراکز رشد را واسطه تسهیل تعامل بین منابع تولید علم و مراکز کاربست آنها قلمداد و تاکید کرد: در این ارتباط، جایگاه پارک‌ها و مراکز رشد، جایگاه بسیار حساس و راهبردی است.

دکتر غلامی همچنین با اشاره به لزوم توجه به زمینه‌های مختلف علوم و فناوری‌ها که امروز در دنیا به عنوان نقاط و موضوعات کلیدی و توجهات راهبردی است، اظهار کرد: در حوزه‌هایی مثل هوش مصنوعی، ماشین‌های هوشمند و فناوری‌های زیستی آنچه که پیش‌بینی می‌شود حالت شگرفی است که در حیات انسان‌ها، مدیریت جامعه، راهبردهای موجود در مباحث سیاست‌گذاری اعم از حوزه‌های ملی و بین المللی، تاثیرات عمیقی برجا خواهد گذاشت. بنابراین هر جامعه‌ای ضرورتاً باید خودش را آماده رویارویی با تحولات پیش رو کند.

وی ادامه داد: طبیعی است که ما با داشتن توان علمی خوب در بین مجامع علمی دنیا، باید نقاط قابل توجه و ویژه را مورد دقت‌نظر قرار دهیم و برای تحقق آن تلاش کنیم.

دکتر غلامی با اشاره به موضوعاتی که در این کنفرانس مطرح می‌شود، گفت: همه این مباحث، یک بحث مقدماتی و کلی است که به دنبال آن حتماً نشست‌های بعدی در حوزه‌های تخصصی به صورت سمپوزیوم های تخصصی می‌تواند به ورود بیشتر مراکز علمی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و به اشتراک گذاری تجربیات کمک کند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه انجمن علمی پارک‌ها و مراکز رشد کار ارزشمندی انجام دادند و شکل‌گیری خود این انجمن، به عنوان یک مجموعه ذی‌قیمت سرمایه بزرگی در این راه است، اظهار کرد: در این مسیر علاوه بر نگاه به درون جامعه علم و فناوری، حتماً باید نگاه به جامعه و بخش‌های مختلف آنکه قرار است، از این تعاملات، تحقیقات و تولید فناوری‌ها و نوآوری‌ها بهره‌مند شوند هم در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: برخی مواقع لازم نیست که منتظر آمدن گروه‌ها و نهادها به سمت درخواست تولید فناوری یا تقاضا برای حل مسائل و مشکلات باشیم، بلکه با معرفی توانمندی‌ها می‌توان کمک بزرگی شکل داد که بخش اعظمی از نیازهای جامعه را برطرف کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا