کاهش مرگ و میر کرونایی باشناخت این دو علامت

به گزارش سیناپرس، از اواخر سال ۲۰۱۹ تا کنون بیماری همه گیر کرونا زندگی همه انسان های سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و باعث مرگ و میر بسیاری شده است. با برقراری محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی، قرنطینه و اجرای واکسیناسیون گسترده هنوز آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در برخی کشورها بسیار بالاست. 

طبق نتایج یک مطالعه جدید، می توان با شناخت و کنترل دو علامت که به راحتی در خانه قابل اندازه گیری است، خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ را کاهش داد.به گزارش سیناپرس، به اعتقاد برخی متخصصین و پژوهشگران شناخت دو عارضه «درد قفسه سینه» و «تنگی نفس» و کنترل آنها می تواند در کاهش خطر مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹بسیار موثر باشد.

بر اساس این پژوهش، نظارت بر میزان تنفس و اشباع اکسیژن خون در خانه می تواند خطر مرگ و میر در اثر کووید ۱۹ را کاهش داد. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC)، افراد مبتلا به کووید ۱۹ معمولاعلائم آشکاری مانند «درد یا فشار مداوم در قفسه سینه» و «مشکل تنفس یا تنگی نفس» را تجربه می کنند.

به گفته متخصصان دانشگاه واشنگتن در ایالات متحده آمریکا، این شاخص ها حتی در صورت تنفس و سطح خطرناک میزان اکسیژن خون ممکن است وجود نداشته باشد. آنها همچنین توضیح دادند که افراد مبتلا به کووید ۱۹ ممکن است تا زمانی که علائمی را تجربه می کنند که نیاز به توجه فوری دارند، روزنه مداخله اولیه پزشکی را از دست بدهند.

نونا ستودنیا (Nona Sotoodehnia)، متخصص قلب و عروق در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن گفت: « بیشتر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشکل تنفسی ندارند. آنها می توانند اشباع اکسیژن کاملاً کمی داشته و همچنان بدون علامت باشند. به گزارش سیناپرس،  اگر بیماران از راهنمایی های فعلی پیروی کنند تا زمانی که اکسیژن خونشان کاملاً کم نشود، ممکن است دچار تنگی نفس نشده و فرصت مداخله زودهنگام با درمان نجات دهنده زندگی را از دست بدهند. 

محققان موارد هزار و ۹۵ فرد ‍۱۸ ساله و بالاتر را که بین اول مارس تا هشتم ژوئن ۲۰۲۰ به علت کووید ۱۹به بیمارستان های پزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل یا مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو بستری بودند، بررسی کردند. بیماران هیپوکسمی (اشباع اکسیژن خون پایین، 91 درصد یا کمتر) خطر مرگ و میر ۱/۸ تا چهار برابر بیشتر از موارد پذیرفته شده با سطح اکسیژن خون طبیعی، بسته به سطح اکسیژن خون بیمار بود. 
به همین ترتیب، در مقایسه با بیمارانی که با میزان تنفس طبیعی بستری شده اند، در بیماران مبتلا به تاکی پنه (تنفس سریع و کم عمق، ۲۳ تنفس در دقیقه) خطر مرگ ۱/۹ تا ۳/۲ برابر بیشتر بود. تقریباً تمام بیماران مبتلا به هیپوکسمی و تاکی پنه به اکسیژن مکمل نیاز دارند که اگر با گلوکوکورتیکوئیدهای کاهنده التهاب ترکیب شود، می تواند موارد حاد کووید ۱۹ را درمان کند.

محققان اعلام کردند: «ما توصیه می کنیم مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده و سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل های خود را برای در نظر گرفتن این جمعیت از افراد بدون علامت كه واقعاً شایسته پذیرش و مراقبت در بیمارستان هستند، در نظر بگیرند.»

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آنفلوانزا و سایر ویروس های تنفسی (Influenza and Other Respiratory Viruses) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا