ساخت واکسن کرونای ارزان و مؤثر مبتنی بر DNA

به گزارش سیناپرس،پژوهشگران در یک تحقیق جالب توجه یک واکسن مبتنی بر DNA برای بیماری کووید-19 ساخته‌اند که در آزمایش‌های اولیه توانسته به صورت طولانی مدت، آنتی بادی‌های لازم را در موش و همستر تولید کند.

واکسن‌های DNA اصولاً مشابه با واکسن‌هایی مانند فایزر و مدرنا که بر اساس mRNA کار می‌کنند، عمل می‌نمایند. اما سازندگان این واکسن جدید می گویند که این مورد را به طور بالقوه می‌توان ارزان تر و سریع تر تولید کرد و در دماهای بالاتر نیز قابل انتقال است.

بررسی‌های انجام شده این پژوهشگران روی جانوران مدلی مانند موش و همستر نیز نشان داده که حیوانات فوق پس از دریافت واکسن، یک واکنش ایمنی قوی تولید کرده که پس از 20 هفته نیز نسبتاً بالا باقی مانده است.

بر اساس اطلاعات فنی ارائه شده در خصوص این واکسن که در نشریه PLOS Neglected Tropical Diseases منتشر شده‌اند، واکسن مورد اشاره به جای استفاده از mRna از DNA کد کننده پروتئین خوشه ویروس استفاده می‌کند. به گزارش سیناپرس،واکسن‌های DNA اغلب می‌توانند با سرعت بیشتر و هزینه کمتری تولید شده و بدون نیاز به دمای سرد منتقل شوند. آزمایش های بالینی اخیر نیز نشان داده‌اند که واکسن‌های DNA در درمان عفونت‌ها از جمله HIV-1، ویروس زیکا، ویروس ابولا و ویروس آنفلوانزا ایمن و مؤثر هستند.

در این کار پژوهشی جدید و ارزشمند که توسط محققان موسسه تحقیقات ملی بهداشت تایوان انجام شده، نشان داده شد که موش‌ها و همسترهای واکسینه شده با واکسن DNA جدید، آنتی بادی‌هایی طولانی مدتی علیه پروتئین خوشه SARS-CoV-2 تولید می‌کنند.

آنتی بادی‌های فوق در 8 هفته پس از ایمن سازی به اوج اثرگذاری خود رسیدند، اما سطح آن‌ها تا هفته بیستم نسبتاً بالا ماند. همسترهایی که در یک بازه زمانی 3 هفته ای، دو دوز واکسن دریافت کردند و پس از 7 هفته در معرض ویروس کووید-19 قرار گرفتند، از ویروس به خوبی محافظت شدند.

به گزارش سیناپرس،این یافته‌های جالب توجه، گامی جدید در خصوص کنترل بیماری مخوف کرونا یا کووید-19 به حساب می‌آیند که علیرغم گذشن زمانی بیش از یک سال از شیوع جهانی آن، هنوز در صدر مشکلات انسانی قرار دارد.