رونمایی از 10 کیت شناسایی بیماری های نادر و سرطان در هفته پژوهش

سیناپرس: دکتر مسعود هوشمند، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فرهنگ با بیان این مطلب گفت: مطالعات ما در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در زمینه تشخیص بیماری‌های نادر منجر به ابداع روش تشخیصی برای بیش از 300 بیماری نادر در ایران شده است.

 

برنده جایزه تکونولوژی 2014 آیسسکو خاطرنشان کرد: به زودی این کیت ها در هفته پژوهش رونمایی خواهد شد. در این کیتها به دلیل نادر بودن و مشکل بودن برای آزمایشگاه ها پرایمرها آماده شده است و امتحان شده با برنامه تشخیصی برای ده بیمار در آن قرار داده شده است.

 

وی در ادامه توضیح داد: با این کیت ها آزمایشگاه ها نیاز به مطالعات برای راه اندازی هر تست را نخواهند داشت و همه آزمایشگاه ها در هر شهرستانی خواهند توانست با توجه به بیماری آزمایش را در محل انجام دهند. البته پژوهشگران ما در هر زمینه آماده همکاری برای تست های جدید و همچنین کمک فکری و مطالعاتی برای همکاران محقق آزمایشگاهی را دارند.

دکتر هوشمند تصریح کرد: ما در صدد هستیم که این کیت ها را نه تنها در ایران بلکه در کشورهای همسایه نیز گسترش دهیم. این کیت ها بیشتر برای تشخیص بیماری هایی که درصد شیوع کمی دارند و برای آزمایشگاه ها صرفه اقتصادی جهت راه اندازی آن از اول تا آخر را ندارد بنا شده است. از بیماریهای متابولیک مانند «پی کی یو» ، گالاکتوزمی و یا بیماری های عصبی عضلانی مانند «شارکوت ماری توث» و یا نقص ایمنی مانند بیماری « اسکیت و ویسکوت آلدریچ» می باشد. در زمینه سرطان هم ژن های شایع آن را در این کیت ها لحاظ شده است.

وی در پایان تصریح کرد: براي بيماري هاي ديگر هم آزمايشات براي درست كردن 20 كيت تشخیصی ديگر در دست اقدام است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا