برق مصرفی ۱۲۰۰ ماه یک خانواده برای استخراج هر بیت کوین

 رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه مراسم افتتاح طرح‌های صنعت آب در سه استان کشور در جمع خبرنگاران درباره بی برنامگی‌ها و خاموشی‌های روزهای اخیر توضیح داد: طی روزهای گذشته و حتی پیش از خاموشی‌های اخیر جلساتی را در بخش‌های مختلف صنعت برق برگزار کردیم و مطمئن شدیم هر چند افزایش دمای هوا را شاهد هستیم اما تعمیرات نیروگاهی کشور به سرعت در حال اتمام بود و به این ترتیب روند به شکلی بود که این نیروگاه‌ها می‌توانستند پیش از موعد برنامه ریزی شده وارد مدار تولید شوند. بنابراین در روزهای آتی شاهد کاهش خاموشی‌های مقطعی هستیم اما اگر ملاحظه و اولویتی وجود داشته باشد و همچنین مردم مصرف خود را مدیریت نکنند زمان خاموشی اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خاموشی‌های اخیر هیچ ارتباطی به حملات سایبری ندارد و سهم این موضوع صفر است، تصریح کرد: تمام بخش‌های اقتصاد کشور با وجود فشارهای اقتصادی آمادگی و آموزش لازم را برای اخلال احتمالی در این زمینه دیده اند اما به هیچ عنوان تاکنون موردی برای حمله سایبری و قطع برق نداشته ایم و از این به بعد هم نخواهیم داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی ها قرار بود ایران سهم قابل توجهی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد، ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان هر چند همسایه‌های ایران به لحاظ جغرافیایی تابشی معادل ایران داشته باشند اما شدت تابش در ایران بیش از همسایگان است. از سوی دیگر ایران پتانسیل‌های خوبی برای ایجاد تونل‌های بادی دارد.

وزیر نیرو درباره اینکه آیا دانش فنی بخش تجدیدپذیرها در کشور وجود دارد توضیح داد: این دانش فنی در کشور وجود دارد و می‌تواند قابل انتقال نیز باشد اما مهمترین عامل مؤثر که نیاز اصلی این بخش است سرمایه گذاری داخلی و خارجی است. هر چند سرمایه گذارانی هم از بخش داخلی و خارجی مایل به ورود به این حوزه هستند اما به دلیل تحریم‌های بانکی، تبادلات مالی دچار اختلال شد و از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز داخلی بی میلی سرمایه گذاران داخلی را در پی داشت.

این مقام مسئول خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها را یکی از عوامل مؤثر برای بازپرداخت تعهدات ارزی سرمایه گذاران دانست و اعلام کرد: سرمایه گذاران این بخش می‌توانند با ریالی که از طریق خرید تضمینی برق تولیدی شأن دریافت می‌کنند تعهدات ارزی خود را پس دهند. البته باید امیدوار بود دولت هر چه بیشتر نرخ‌ها را اصلاح کرده و بازپرداخت‌ها سریع‌تر باشد. البته در این بخش اعلام کرده ایم سرمایه گذاران حوزه برق تجدیدپذیر می‌توانند برق تولیدی را صادر کنند.

اردکانیان در پاسخ به سوال مطرح شده درباره اینکه مطرح می‌شود خاموشی‌های اخیر با هدف ایجاد اخلال در کار دولت است، توضیح داد: نبود برق به عنوان بخشی از تأمین رفاه عمومی سخت است اما آنچه سخت‌تر است بی اخلاقی‌هایی است که در برخی اظهارنظرها و صحبت‌ها شنیده می‌شود اما به طور قطع اعلام می‌کنند که هیچ پشت پرده‌ای برای این قطعی‌های اخیر برق نیست و تنها آنچه موجب فشار مضاعف و افزایش بار مصرف برق شد افزایش مصرف برق واحدهای استخراج کننده غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه واحدهای استخراج کننده رمز ارز در تمامی حوزه‌ها (صنعتی، تولیدی، کشاورزی، تجاری و خانگی) دیده می‌شود، اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم آنچه طی روزهای اخیر با همت مردم، شرکت توانیر، قوه قضائیه و نیروی انتظامی کشف و ضبط شده است کمتر از میزانی است که این ماینرها در سطح کشور در حال استفاده هستند. البته توان فنی کشور برای مدیریت رمز ارزهای غیرمجاز بالاست و در حال حاضر تلاش کرده ایم با همکاری وزارت ارتباطات و دستگاه‌های ذی ربط موضوع را در کمترین مدت ممکن حل و فصل کرده و واحدهای غیرمجاز را شناسایی و برق آنها را قطع کنیم.

به گفته این مقام مسئول علاوه بر جریمه نقدی و ارجاع این متخلفان به مراجع قانونی این اجازه را کسب کرده ایم که انشعابات را برای این واحدها به طور کامل قطع کنیم چرا که منطقی نیست که یک واحد به صورت غیرمجاز از برق استفاده کرده و کسب سود کند اما ضرر ناشی از اقدام وی از نظر قطع برق و آسیب به شبکه را همسایگان و سایر مشترکان اطراف آن متحمل شوند.

اردکانیان با تاکید بر اینکه همه ما دلبسته نظام جمهوری اسلامی و کشور هستیم، تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم به دلیل مسائل اخلاقی که معتقد به آن هستیم کوچک‌ترین اختلالی در آسایش و رفاه مردم ایجاد شود بنابراین تمام تلاش خود را با استفاده از ظرفیت‌ها به کار گرفته ایم تا با حداقل خاموشی‌ها و البته استفاده از کمک مردم تابستان امسال را نیز پشت سر بگذاریم.

وی درباره تأثیر بخش نیروگاهی کشور از مذاکرات وین نیز گفت: طبق آنچه منتشر می‌شود و از آن اطلاع داریم روند مذاکرات مثبت است و پیشرفت‌هایی در آن حاصل شده به همین دلیل پیش بینی می‌کنیم و امیدواریم در روزهای آتی مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شود چرا که ما بارها و بارها در عمل نشان داده ایم که بیش از پیش به تعهدات خود پایبندیم و تصمیم قطعی دولت این است که هر چه سریع‌تر با رعایت مجموع مصلحت کشور و در چارچوب آنچه که رهبری معظم انقلاب اعلام کرده است تحریم‌ها را لغو کند.

اردکانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان صادرات برق کشور رقم اندکی است، ادامه داد: بر اساس آنچه که قراردادهای صادراتی ما نشان می‌دهد به طور کلی ۱۵۰۰ مگاوات از ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کشور را می‌توانیم طبق قرارداد صادر کنیم اما در تمام قراردادهای صادراتی ایران که با افغانستان، عراق و پاکستان وجود دارد ذکر شده در شرایط اضطراری که در داخل کشور نیاز به برق داریم نمی‌توانیم برقی که متعهد شده ایم را صادر کنیم. به همین دلیل است که اکنون رقم صادرات برق ما به شدت کاهش داشته و حتی ممکن است به صفر برسد.

وزیر نیرو ادامه داد: نکته قابل توجه درباره مصرف برق واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارز این است که طبق آنچه که منابع خارجی بررسی و اعلام کردند میزان مصرف کل این واحدها در کشور دو هزار مگاوات است و استخراج هر بیت کوین ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این رقم بیش از میزان متوسط الگوی مصرف یک خانواده است به عبارتی این رقم مصرف برق ۱۲۰۰ ماه مصرف برق یک خانواده است. اگر بخواهیم هزینه و فایده این میزان برق مصرفی در این صنعت را در مقایسه با کل بررسی کنیم به راحتی مشخص می‌شود چقدر برنده یا بازنده ایم.

اردکانیان با اشاره به اینکه رقم مجاز مصرف واحدهایی که انشعاب مجاز برق دارند حدود ۳۲۱ مگاوات است، تصریح کرد: به دلیل افزایش مصرف برق و با هدف تأمین پایدار برق کشور در بخش‌های مختلف با اطلاع قبلی به این مشترکین اعلام کرده ایم در زمان پیک مصرف برق انشعابات مجاز را نیز قطع می‌کنیم. البته باید گفت رصد واحدهای استخراج کننده رمز ارز پیشرفت خوبی دارد و باید این موضوع هر چه سریع‌تر حل و فصل شود.

به گفته این مقام مسئول نگاه به این بخش نباید سلبی باشد بلکه باید شکل قانونی به خود گرفته و یک اجماع و ساماندهی به شکل قانونمند بین وزارت صمت، نیرو و بانک مرکزی انجام شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا