وزارت علوم دانشگاه‌های شهرستان را تضعیف کرده است

روح‌الله عباسپور در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از وزیر علوم درباره‌ی علت اجرایی نشدن مواد ۶۴، ۶۵ و ۶۶ قانون برنامه ششم توسعه و موضوع ساماندهی دانشگاه‌ها اظهار کرد: در  برنامه ششم توسعه نقشه راهی برای وزارت علوم تعیین شده است اما علی‌رغم مفاد برنامه، وزیر علوم بحث ساماندهی دانشگاه‌ها را بهانه‌ای کرد تا دانشگاه‌های شهرستان‌ها نابود شده و به نوعی این دانشگاه‌ها را قربانی دانشگاه‌های مراکز استان‌ها کرد. این نتیجه‌ای جز تضعیف دانشگاه‌های شهرستان‌ها نداشت. حال این‌که مسیر حرکت را مجلس شورای اسلامی روشن کرده بود.

وی توضیح داد: طبق ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه انحلال ادغام و انتزاع موسسات آموزشی صرفا با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد، اما این کار انجام نشد. باید پاسخ دهید که چرا دست به نابودی دانشگاه‌ها زدید؟ مگر رئیس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای ننوشت که به دلیل مشکلات و مسائل امنیتی دست به این کار نزنید و دانشگاه‌های شهرستان ها را منحل و تضعیف نکنید. کمیسیون آموزش هم بارها از وزیر دعوت کرد و به او گفت که این کار به مصلحت نیست اما باز توجهی نشد. حتی این موضوع هم مدنظر قرار نگرفت که برخی از دانشگاه‌ها تک جنسیتی و متعلق به خواهران است. رهبری بارها تاکید بر توسعه دانشگاه‌ها داشتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شما در سال ۱۳۹۹ نامه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتید و درخواست ادغام دانشگاه‌ها را کردید. سوال این است که اگر به دنبال ساماندهی دانشگاه‌ها بودید چرا به سراغ دانشگاهی مانند فنی مهندسی بوئین زهرا رفتید که ۳۰۰۰ دانشجو و ۱۶ رشته دارد، ۸ رشته آن را منحل کردید و دانشجویان را به دانشگاه بین‌المللی قزوین ارجاع دادید. وقتی خوابگاه را تعطیل می‌کنید یعنی دانشگاه را تعطیل کرده‌اید می‌گویید هیات علمی ضعیف است، این پاک کردن صورت مساله بوده، وظیفه اصلاح با شما وزیر علوم است.

عباسپور با طرح این پرسش که چرا به ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه توجهی نشده است؟، اضافه کرد: در حالی می‌گویید شورای انقلاب فرهنگی مجوز این کار را داده که شما از سال ۱۳۹۴ اقدام به آمایش سرزمین کردید. اگر دنبال ساماندهی بودید در فاصله ۶ کیلومتر در مناطق روستایی و جمعیت ۵۰۰ هزار نفری پنج دانشگاه وجود دارد. سوال این است که چرا در این وضعیت دانشگاهی مانند بوئین زهرا با ۳۰۰۰ دانشجو را تضعیف کردید.

وی با اشاره به ماده ۶۵ قانون برنامه درباره آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: در این باره هم اقدام خاصی انجام ندادید نزدیک به ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان بیکار بوده حال این‌که باید براساس برنامه ششم توسعه به آنها با مهارت‌های لازم جهت جذب در بازار، کار داده می‌شد تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با این هزینه‌های بالا بیکار نباشند.

نماینده بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: دانشگاه‌های شهرستان‌ها را تضعیف کرده‌اید و مشکلاتی به وجود آمده است. نمایندگان دیگری هم چنین گلایه‌هایی را دارند که وزارت علوم هم نسبت به آن هیچ توجهی نمی‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا