روز جهانی تیروئید

  • روز جهانی تیروئید

۲۵ ماه مه، برابر با  4 خرداد، در تقویم سلامت، هفته وروز جهانی تیروئید نامگذاری شده است. تغذیه با بیماری های شایع این غده ارتباط نزدیکی دارد؛ یعنی یکی از مواردی که باعث تشدید بیماری یا تخفیف آن در افراد مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید می شود، عوامل تغذیه ای است.

  •  فرود فرودگر فونیکس ناسا بر سطح مریخ

کاوشگر فینیکس نام فضاپیمای فرودگر و بدون سرنشینی است که برای پژوهش در مورد وجود آب و محیط قابل زیست برای ریزاندامگان بر روی سیاره مریخ ساخته شده‌است. این فضاپیما در تاریخ ۴ اوت ۲۰۰۷ میلادیبه فضا پرتاب شد، و بر طبق برنامه در روز ۲۵ مه ۲۰۰۸ در منطقه قطب شمال سیاره مریخ فرود آمد. فینیکس پس از بکار انداختن بازوی روباتیک خود، به نمونه‌برداری و آزمایش‌های علمی پرداخت.
برنامه کاوشگر فینیکس توسط آزمایشگاه مطالعات ماه و سیارات در دانشگاه آریزونا پیشنهاد و مدیریت شده‌است. سازمان ناسا ناظر بر انجام این عملیات بوده و کشورهای آلمان، بریتانیا، دانمارک، کانادا و سوئیس در این برنامه مشارکت نمودند. هزینهٔ مأموریت اکتشافی فینیکس بالغ بر ۳۸۶ میلیون دلار بود.

  • الحاق کپسول فضایی دراگون

فضاپیمای دراگون به عنوان اولین فضاپیمای تجاری در 25مه 2012 به پایگاه بین‌المللی فضایی فرستاده شد.

  • تولد پیتر زیمان

پیتر زیمان متولد 29 مه 1865 بود. فیزیک‌دان هلندی  با کشف اثر میدان مغناطیسی در شکافتگی خطوط طیفی در سال ۱۹۰۲ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک گردید.وی در9اکتبر 1943 درگذشت.

  •  تولد هانس یاکوب اشتاینبرگر

هانس یاکوب اشتاینبرگر متولد 25 مه 1921 است. فیزیکدان آلمانی- سوئیسی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1988 برای کشف ذره بنیادی زیراتمی میون نوترینو است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا