چاقی تابلویی از بیماری‌ های مختلف

اول تا هشتم خرداد ۱۴۰۰ به عنوان هفته سلامت گوارش نامگذاری شده که شعار امسال "چاقی: یک همه گیری در حال وقوع" است و به همین مناسبت برنامه هایی برای ارتقای آگاهی مردم انجام می شود تا از روند روبه رشد چاقی در کشور کاسته شود.  

دکتر محمد امانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در این باره افزود: به جرات می توان گفت که چاقی و افزایش وزن مهمترین چالش سلامتی و بهداشتی پیشروی بشر در سال های آینده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند امروزه امید به زندگی به عنوان یک شاخص مهم بهداشتی و سلامتی جامعه روبه افزایش است و تمامی تلاش سیستم های بهداشتی براین است که آن در جامعه افزایش بیشتری دهند، اما شیوع چاقی به عنوان یک معضل بهداشتی، می تواند آسیب های جدی به سلامت و تندرستی مردم بزند و سبب مرگ زودرس آنان شود.

متخصص بیماری های گوارش و کبد ادامه داد: افزایش امید به زندگی و به عبارتی کاهش روزهای از دست رفته زندگی فرد یک شاخص مهم بهداشتی و سلامتی است که نشان دهنده سالم بودن جامعه، توجه به پیشگیری و کنترل و درمان بیماری ها است.

وی افزود: چاقی در سال های اخیر سبب بروز بیماری های مزمن مثل فشارخون، کبد چرب، دیابت، سکته های قلبی و عروقی و سرطان ها شده و به همین دلیل افراد در معرض مرگ و میرهای زودرس قرار می گیرند.

امانی بیان داشت: در نتیجه افراد در سنین پایین تری دچار بیماری هایی می شوند که بار اقتصادی، بهداشتی و روانی زیادی را وارد جامعه و خانواده ها می کند.

عوارض چاقی کدامند؟

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوارض متعدد چاقی اظهار داشت: از عوارض مهم چاقی و اضافه وزن که متاسفانه حدود ۶۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی به آن مبتلا هستند بیماری های مزمن و مهمی همچون دیابت، فشارخون و کبد چرب است.

وی گفت: چاقی با انواع سرطان های گوارش مانند روده بزرگ، کبد، لوزالمعده و معده و حتی سرطان های پستان و رحم هم در ارتباط است.

امانی یکی دیگر از عوارض چاقی را احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی بیان کرد و گفت: سکته های قلبی و مغزی از عوامل مهم مرگ و میر و ناتوانی افراد هستند.

وی با بیان اینکه چاقی می تواند سبب آسیب های مفاصل و ناتوانی در حرکت شود، گفت: بیمارانی که دچار آرتروز مفاصل زانو هستند با ۱۰ درصد کاهش وزن علایم شان به میزان زیادی کم می شود و این مقدار کاهش وزن سبب بهبود قابل ملاحظه از درگیری کبد هم می شود.

امانی، تحرک نداشتن، پشت میز نشینی، زندگی شهری، مصرف غذاهای پرکالری را عامل مهم بروز چاقی در افراد دانست و به مردم توصیه کرد که از این رفتارهای پرخطر دوری کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا