10 تا 15 درصد زوجین از ناباروری رنج می برند

دکتر مرضیه اتوگرا در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان، با بیان اینکه ناباروری به عدم توانایی در باردار شدن پس از یکسال ازدواج و نزدیکی بدون استفاده از روش های پیشگیری گفته می شود، اظهار کرد: عوامل متعدد در ناباروری موثر است که در هر یک از زوجین متفاوت است.

ناباروی در مردان

وی به علل ناباروری در مردان اشاره کرد و افزود: عوامل متعددی در ناباروری مردان دخیل هستند که وابسته به مشکلات تولید اسپرم و یا انتقال آن است.

دکتر اتوگرا ادامه داد: اولین تستی که در این خصوص به مراجعین توصیه می‌شود بررسی مایع منی است همچنین  تولید اسپرم ممکن است تحت تاثیر علل هورمونی، بیماری‌های مزمن، جراحی قبلی، بیماری‌های دوران کودکی و فاکتورهای محیطی و شیوه خاص زندگی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: روش‌های درمانی مختلفی برای هر کدام از عوامل ناباروری وجود دارد، اما انسداد مسیر اسپرم، عفونت‌های منتقله از راه جنسی، بیماری‌های مزمن، اختلال در نعوذ، اختلال در تولید اسپرم،  تماس با مواد مخرب و آسیب‌رسان نظیر مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل، مواد رادیو اکتیو و اشعه، عدم نزول بیضه‌ها، ضربه به ناحیه تناسلی، آسیب به علت سرطان و درمان‌های آن رادیوتراپی و شیمی‌ درمانی، واریکوسل، مصرف بعضی از داروها و در نهایت استعمال دخانیات و الکل به میزان زیاد از مهمترین عوامل موثر در ناباروری مردان است.

ناباروری در زنان

این مدرس دانشگاه به علل ناباروری در زنان اشاره  و اضافه کرد: اختلال  تخمک‌ گذاری، انسداد لوله های رحمی، بیماری های التهابی لگن و آندومتریوز، ناهنجاری های مادرزادی ازر جمله اختلالات سیستم تناسلی، سن بالای 35 سال، اختلالات هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، آدرنال و تیروئید و در نهایت یائسگی زود رس از عوامل مهم در ناباروری زنان محسوب می شود که در صورت بروز هر یک از این عوامل پزشک متخصص باید در صدد حل مشکل برآید.

وی به اختلال تخمک گذاری اشاره کرد و گفت: سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موجب اختلال در تخمک گذاری می شود که از علائم آن می توان به چاقی اشاره کرد اما  با اصلاح سبک زندگی این موضوع مرتفع می شود.

دکتر اتوگرا خاطرنشان کرد: انسداد لوله‌های رحمی می تواند به علت انجام اعمال جراحی بر روی لگن و لوله‌ها اتفاق بیفتد که می تواند موجب ناباروری زنان شود.

تاثیر سن در ناباروری

این مدرس دانشگاه افزایش سن را یکی از عوامل مهم در بروز ناباروری زنان برشمرد و گفت: در سن بالای 35 سال به طور طبیعی تعداد فولیکول های تخمدان کاهش می یابد و با افزایش سن کیفیت تخمک نیز کم می شود همچنین در سنین بالا احتمال ابتلا به بیماری ها افزایش می یابد که به این ترتیب احتمال سقط جنین بالا می رود که توصیه می شود زوجین در بهترین سن باروری اقدام به فرزند آوری کنند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا