1.57 درصد دی اکسیدکربن هوا از کشور ما منتشر می شود

 محسن سعادت، در همایش تغییرات آب و هوایی، روندهای جهانی و ملی اظهار کرد: گاز دی اکسیدکربن 70 تا 80 درصد از گازهای گلخانه ای را در کره زمین تشکیل می دهد که سوخت های فسیلی شامل زغال سنگ، گاز و نفت مهمترین عامل تولید دی اکسیدکربن و انتشار گازهای گلخانه ای هستند.

سعادت افزود: انرژی، صنعت، جنگل، کشاورزی، حمل و نقل، ساختمان و ضایعات به ترتیب از دیگر عوامل انتشار گازهای گلخانه ای در کره زمین هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه دی اکسید کربن مهمترین گاز گلخانه ای است که موجب افزایش دمای هوا می شود، توضیح داد: کشور ایران نیز در زمینه تولید اکسید کربن در رده هشتم تولیدکنندگان سوخت های فسیلی و انتشار دی اکسید کربن در هوا است.

سعادت همچنین با یادآوری این مطلب که با وقوع انقلاب صنعتی در سال 1900 میلادی، کشورهای توسعه یافته از آن زمان تا کنون بیشترین سهم را در تولید گازهای گلخانه ای در کره زمین را داشته اند و مقصران گروه نخست این آلودگی در هوا هستند، بیان کرد: کشورهای در حال توسعه نیز گروه دوم در ایجاد این آلودگی در هوا و تغییرات آب و هوایی می باشند.

وی به تنظیم پروتکل کیوتو در سال 1997 به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: با تنظیم این پروتکل، کشورهای توسعه یافته ملزم به اجرای مفاد این پروتکل شده اند و کشورهای در حال توسعه نیز هرچند ملزم به تعهد برای اجرای مفاد این پروتکل نشده اند، با این وجود، از آنان خواسته شده است که در این زمینه مسئولیت مشترک داشته باشند.

به گزارش ایسنا،مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت خارجه تاکید کرد: ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باید سهم خود را در زمینه بهره گیری از انرژی پاک ( انرژی اتمی و انرژی های تجدید پذیر ) و اقتصاد کم کربن را افزایش دهد همچنین در زمینه بهسازی در مصرف انرژی نیز تلاش بیشتری داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا