چشم های نابینایان به دنیای رنگارنگ گشوده می شود

به گزارش سیناپرس، گزارش جدیدی که در نشریه معتبر Nature Medicine به عنوان یک مطالعه موردی منتشر شده است، نشان می دهد که یک بیمار نابینا که تقریباً 40 سال پیش مبتلا به بیماری موسوم با رتینیت پیگمانتوزا (RP) شده و بینایی خود را از دست داده است، با استفاده از ژن درمانی از طریق اپتوژنتیک بینایی خود را به صورت نسبی به دست آورده است.

این اولین مورد گزارش شده از بهبود عملکرد بینایی با ژن درمانی اپتوژنتیک در یک بیماری تخریب اعصاب چشم است.در روش اپتوژنتیک، محققان ابتدا سلول های خاصی را از نظر ژنتیکی اصلاح می کنند و سپس با استفاده از پالس های نوری کنترل شده، این سلول ها را تحریک نموده و به کار می اندازند.

RP یک بیماری تخریب نورونی است که سلول های شبکیه چشم را که پذیرای نور هستند تجزیه می کند و می تواند منجر به کوری کامل شود. تاکنون هیچ درمانی تایید شده ای برای RP وجود نداشته است، به جز یک درمان مبتنی بر جایگزینی ژن که فقط در شکل اولیه این بیماری تأثیر دارد.

در پژوهش جدید، محققان دانشگاه سوربون فرانسه یک وکتور ویروسی را که برای تسهیل ژن درمانی استفاده می شود به درون چشم نابینای بیمار 58 ساله تزریق کردند تا سلول های شبکیه را اصلاح نماید.

آن ها سپس از یک عینک مخصوص استفاده کردند که دارای یک دوربین ویژه بود و پس از ضبط تصاویر محیط بیرون، آن ها را به به پالس های نوری تبدیل کرده و روی شبکیه منعکس می کرد.به گزارش سیناپرس، این روش درمانی باعث شد که بیمار فوق قادر به شناسایی، شمارش، مکان یابی و لمس اشیا مختلف گردد.

به بیان این محققان، «درمان اپتوژنتیک فوق می تواند در بازیابی عملکرد بینایی در افراد مبتلا به نابینایی مرتبط با RP مفید باشد. با این حال، برای اطمینان بیشتر از ایمنی و کارآیی این روش، آزمایش های بیشتری مورد نیاز است».

این یافته های ارزشمند و حیرت انگیز، می توانند آرزوی بسیاری از افراد نابینا را برای چشم گشودن به دنیای رنگارنگ، به واقعیت نزدیک تر نمایند.

مترجم: محمدرضا شجاعیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا