هواپیماهای رادارگریز شناسایی می شوند

به گزارش سیناپرس، سال ها است که یکی از نقاط قوت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا، تکیه بر هواپیماهای رادارگریزی است که قادر به مخفی ماندن از چشم دشمن بوده و به نوعی برگ برنده و نقطه برتری محسوب می شوند. به تازگی اما مقامات نظامی روسیه خبر از ساخت رادارهای پیشرفته و جدیدی داده اند که می تواند هواپیماهایی همچون اف ۲۲ و اف ۳۵ را به سادگی شناسایی کند.

بر این اساس سامانه راداری موسوم به نبو – ام  (Nebo-M) قادر است علاوه بر هواپیماهای رادارگریز، موشک های بالستیک را نیز در فاصله یک هزار کیلومتری شناسایی کرده و به گفته مقامات ارشد نظامی روسیه، این سامانه تهدید جدی برای هر شی پرنده رادارگریزی است که تلاش می کند از چشم دشمن دور بماند. بررسی های انجام شده حاکی از شناسایی بدون مشکل اف ۲۲ و اف ۳۵ توسط سامانه نبو ام است.

به گزارش سیناپرس، شرکت آلماز-آنتئی (Almaz-Antey)، سازنده اصلی و طراح سیستم های دفاع هوافضای ارتش روسیه ، طی سال های اخیر به پروژه ها و فن آوری های مختلف راداری توجه جدی داشته است. 
در حال حاضر پیش بینی می شود رادارهای Nebo-M و Container ستون فقرات میدان راداری و سامانه دفاعی روسیه را به طور خاص در مناطق مرزی تشکیل دهند.

از جمله دیگر ویژگی های سامانه رادار Nebo-M می توان به این موضوع اشاره کرد که اهداف هوایی و کلیه اشیایی که با سرعت مافوق صوت حرکت می کنند نیز در فاصله ۶۰۰  کیلومتری شناسایی می شوند که این قابلیت،  دو برابر بیشتر از برد نسل های قبلی است. گفته می شود فناوری های رادارگریزی و مخفی ماندن از دید سامانه های دفاعی برای این نسل از رادارهای جدید مشکلی ایجاد نمی کند.

این رادار های متحرک  در حالت اسکن دایره ای مجموعه قادر به ردیابی ۲۰۰ هدف آیرودینامیکی در فاصله و در ارتفاعات است. در حالت اسکن، Nebo-M می تواند ۲۰ هدف بالستیک را در دامنه های حداکثر ۱۸۰۰ کیلومتری و در ارتفاع تا ۱۲۰۰ کیلومتری ردیابی کند.

سیستم جدید راداری Nebo-M 3-D از طراحی چند باند قابل برنامه ریزی برخوردار است. این مجموعه شامل ماژول تلفیقی داده ها و ماژول پست فرماندهی و همچنین سه رادار است که همگی در وسایل نقلیه جداگانه با تحرک بالا مستقر شده اند. 
به گزارش سیناپرس،این رادارها، داده ها را با استفاده از پیوندهای داده دیجیتال پرتو باریک پر سرعت در باند مایکروویو به پست فرماندهی می رسانند.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا