تولید کامپوزیت‌های پیشرفته با الهام از بدن میگو ‌

به گزارش ایسنا ، دکتر ویکاس تومار، محقق جانورشناسی دانشگاه پوردو در مورد این مطالعات اظهار کرد: یکی از شگفتی‌های طبیعت گونه‌ای از میگوها است که در دهانه‌های خروجی آتشفشان‌های اعماق اقیانوس‌ها بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنند.

وی افزود: محیط زندگی‌ این جانداران تا حدی نامساعد است که حتی مقاوم‌ترین جانداران آبزیان هم در نزدیکی این دهانه‌ها قادر به زندگی نیستند.

این میگوها در محیطی زندگی می‌کنند که فشار آب بسیار زیاد و غیرقابل تحمل است، همچنین دمای آب و شرایط مواد آلی محلول در آب نیز بسیار نامساعد است.

دکتر دوندرا ورما، محقق دانشگاه پوردو درباره این گونه عجیب میگوها گفت: با مقایسه این جانداران با میگوهای معمولی می‌توان به این نکته مهم دست یافت که این میگوها تا بالاترین حد ممکن با محیط زندگی خود تطابق پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: این میگوها در اعماق دو هزار متری سطح اقیانوس و در محیطی زندگی می‌کنند که دمای آب حتی از 400 درجه سانتیگراد نیز فراتر می‌رود.

محققان معتقدند که پوسته خارجی این میگوها که در دسته کامپوزیت‌ها قرار می‌گیرد نقش اساسی در حفظ حیات این جانداران ایفا می‌کند.

این پوسته کامپوزیتی به طور طبیعی و در جریان تکامل طوری ساخته شده که حتی می‌تواند در برابر شرایط سخت محیطی نیز مقاومت کند.

آنها با مطالعه بر روی ساختار اسکلت خارجی این میگوها دریافتند که تنها ترکیبی از دو پروتئین ساختار مقاوم اسکلت خارجی این میگوها را می‌سازد. پروتئین کیتین و ساختار شبه‌اسکلتی موسوم به کلیست‌ با برقراری پیوندی محکم مقاومت بسیار بالای اسکلت خارجی این جاندار شگفت‌انگیز را می‌سازد.

دانشمندان امیدوارند تا با مطالعه بیشتر نمونه مصنوعی این کامپوزیت‌ها را تولید کنند. بسیاری از کارشناسان صنعت کامپوزیت معتقدند که در صورت موفقیت این مطالعات انقلابی در صنایع کامپوزیت رخ خواهد داد.