آیفون ۱۲ پرفروش‌ترین گوشی سه‌ماه نخست ۲۰۲۱ شد

اپل معمولا سود خوبی از فروش مدل استاندارد پرچم‌دارهای خود کسب می‌کند. دو سال قبل آیفون XR، سال گذشته آیفون ۱۱ و امسال هم آیفون ۱۲ که دو گوشی اول در حالی به کار خود پایان دادند که توانستند حداقل یک‌بار در صدر جدول پرفروش‌ترین گوشی قرار بگیرند. ناگفته نماند آیفون ۱۱ توانستد کل سال گذشته را به عنوان پرفروش‌ترین گوشی پشت سر بگذارد و این فوق‌العاده است و عملکرد فوق‌العاده خوب اپل را در ایجاد تعادل بین قیمت و قابلیت این محصولات نشان می‌دهد.

امسال هم اوضاع متفاوتی را شاهد نیستیم. ۴ گوشی پرفروش سه‌ماه نخست محصولات اپل هستند و بعد از آن، اندرویدی‌ها می‌آیند. اما نه گوشی‌های پرچم‌دار، بلکه گوشی‌های اقتصادی. در بین گوشی‌های آیفون هم این آیفون ۱۲ بود که توانست با در اختیار داشتن ۵ درصد از سهم بازار، بیشترین میزان فروش را در سراسر جهان داشته باشد.

نکته‌ی جالب اینجاست که در رده‌ی دوم، آیفون ۱۲ پرو مکس با ۴ درصد سهم قرار گرفته و نه پرچم‌داری از سامسونگ یا سایر شرکت‌های اندرویدی. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که آیفون‌ها دو یا سه ماه قبل از اتمام سال راهی بازار شدند و طبیعی است وضعیت بهتری داشته باشند. به‌خصوص اینکه اپل این بار آن‌ها را به اینترنت ۵G نیز مجهز کرد تا بهانه‌ی زیادی برای نخریدن به کاربران ندهد.

وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم چیز جدیدی هم نیست و آیفون‌ها معمولا هر سال چنین عملکردی از خود به نمایش می‌گذارند. در رده‌ی سوم باز هم مدل دیگری از آیفون‌های جدید یعنی آیفون ۱۲ پرو با ۳ درصد سهم قرار گرفته و این یعنی بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماه نخست امسال کاملا تحت سلطه‌ی نماینده‌های جدید اپل بوده. جای تعجبی ندارد که خبری از آیفون ۱۲ مینی در این بین نیست چون این گوشی با وجود قیمت پایینی که دارد، به خاطر نمایشگر کوچک و باتری بسیار ضعیف، اصلا نتوانست نگاه مثبت کاربران را به خود جلب کند و در نتیجه‌ی همین عملکرد نه چندان خوب آن است که می‌بینیم هیچ جایگاهی در بین ۱۰ گوشی پرفروش بازه‌ی زمانی یاد شده ندارد.

 

جالب اینجاست در شرایطی که رتبه‌ی چهارم متعلق به چهارمین مدل از آیفون‌های سری ۱۲ نیست، یک آیفون از سال گذشته توانست آن را تصاحب کند و آن هم چیزی نیست جز آیفون ۱۱ که سال گذشته را به بهترین شکل ممکن به پایان رساند و امسال هم حضور پرقدرتی داشته. این گوشی محبوب توانست با در اختیار داشتن ۲ درصد از سهم بازار، فروش خوبی داشته باشد اما اینکه می‌بینیم از رتبه‌ی نخست به رتبه‌ی چهارم آمده کاملا طبیعی است چون دیگر ارزش خرید سابق را ندارد. هرچند باز هم اینکه در میان انبوهی از پرچم‌داران قدرتمند و مجهز اندرویدی، شاهد کسب چنین جایگاهی از آیفون ۱۱ هستیم که ۴G است و قابلیت‌های خیلی جذابی هم ندارد (در مقایسه با پرچم‌‌داران جدید اندرویدی)، خبر بسیار خوبی برای اپل است.

به گزارش مؤسسه‌ی Counterpoint Research، اینکه اپل توانست تا این اندازه موفق عمل کند به خاطر این بوده که تقاضا برای خرید گوشی‌های ۵G بسیار بالا بود. از طرفی تاخیری که در عرضه‌ی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ بوجود آمد به نوعی باعث کاهش سرعت رشد کوپرتینویی شد اما باز هم همه چیز دست به دست هم داد تا اپل را در چنین جایگاهی شاهد باشیم و عرضه‌ی زودهنگام کهکشانی‌های سری S21 هم نتوانست مانع آیفون‌ها شود. البته دلیل اصلی تأخیر، شیوع ویروس کرونا بود که خوشبختانه تا حدودی از شدت آن کاسته شده و بازارها در حال بازگشت به شرایط خوب اولیه هستند.

از رده‌ی پنجم به بعد اما گوشی‌های اقتصادی اندرویدی را شاهد هستیم که غالبا متعلق به شیائومی و سامسونگ هستند. در واقع نبرد بین اندرویدی‌ها سر پرچم‌دارها نیست و این میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی هستند که کاربران تمایل بیشتری به خریدشان نشان می‌دهند. با توجه به لیستی که موسسه‌ی آماری Counterpoint Research منتشر کرده، گوشی‌هایی نظیر ردمی ۹A، ردمی ۹ و ردمی نوت ۹ از شیائومی توانستند به ترتیب جایگاه پنجم، ششم و هشتم را مال خود کنند.

گوشی ردمی ۹A در حالی توانسته به این رتبه‌ی خوب دست پیدا کند که بخش بزرگی از فروش خود را مدیون عملکردش در بازار چین و هندوستان است. بازارهایی که کاربران زیادی دارند و فروش خوب در آن‌ها می‌تواند مساوی با حضور در لیست پرفروش‌ترین گوشی‌ها باشد. از طرفی ردمی ۹ که پشت سر این محصول قرار دارد بیشتر در بازارهای جنوب شرقی آسیا موفقیت‌آمیز ظاهر شد.

در رده‌های هفتم، نهم و دهم هم نماینده‌های سامسونگ را شاهد هستیم. اما نه پرچم‌دارها یا حتی میان‌رده‌های قدرتمند بلکه گوشی‌های اقتصادی که غالبا در کشورهایی نظیر هندوستان، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا فروش خوبی داشتند. این گوشی‌ها به ترتیب رتبه‌ای که در بالا به آن اشاره شد گلکسی A12، گلکسی A21s و گلکسی A31 هستند که هر سه مدل در محدوده‌ی میان‌رده‌های ارزان‌قیمت یا به نوعی گوشی‌های اقتصادی شرکت کره‌ای قرار می‌گیرند. عجیب است که هیچ یک از مدل‌های سری گلکسی S21 را با وجود کاهش قیمت به نسبت سال گذشته و بهره‌مندی از قابلیت‌های خوب، در این لیست نمی‌بینیم.

از لحاظ درآمد، ترتیب قرارگیری گوشی‌ها در بازه‌ی زمانی مشابه متفاوت می‌شود. اگرچه باز هم نماینده‌های اپل هستند که بیشترین درآمد را از فروش کسب کردند اما این بار پرچم‌داران اندرویدی را هم در این لیست می‌بینیم. مثلا اگرچه آیفون ۱۲ پرو مکس با ۴ درصد از سهم بازار توانست در رده‌ی دوم از لحاظ فروش قرار بگیرد، اما موفق شد ۱۲ درصد از سود فروش کل گوشی‌های فروخته شده در سه‌ماه نخست امسال را به خود اختصاص دهد و در صدر قرار بگیرد که البته این موضوع به خاطر قیمت بالای آن است.

آیفون ۱۲ که از لحاظ فروش در صدر بود، این بار با کسب ۱۱ درصد از سود کل فروش به رده‌ی دوم رسید که باز هم عملکرد فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید. در رده‌ی بعدی آیفون ۱۲ پرو قرار می‌گیرد که توانست ۹ درصد از سود فروش را از آن خود کند. در رده‌ی چهارم آیفون ۱۱ را شاهد هستیم که با افت قابل توجهی به نسبت سه مدل از سری آیفون ۱۲، توانست فقط ۳ درصد از سود کل را مال خود کند. جالب اینجاست که باز هم ۴ گوشی برتر از این لحاظ متعلق به اپل هستند و در واقع همان گوشی‌هایی که پرفروش‌ترین هم لقب گرفتند.

به صورت کلی در این لیست ده‌تایی، آیفون ۱۲ مینی و آیفون SE 2020 را هم شاهد هستیم تا بدین ترتیب یک نتیجه‌ی حیرت‌انگیز و فوق‌العاده برای اپل رقم بخورد. اما نکته‌ی جالب‌تر اینجاست در حالی که هیچ یک از پرچم‌دارهای جدید سامسونگ نتوانستند در بین ۱۰ گوشی پرفروش سه‌ماه نخست جای بگیرند، در لیست کسب درآمد، هر سه مدل آن‌ها را شاهد هستیم.

گلکسی S21 اولترا ۵G توانست با در اختیار داشتن ۳ درصد از سهم سود، در جایگاه پنجم و بعد از آیفون ۱۱ قرار بگیرد. در حالی که مدل استاندارد از این سری یعنی گلکسی S21 با در اختیار داشتن ۲ درصد از سهم، پایین‌تر از آیفون ۱۲ مینی در رده‌ی هفتم جای گرفت. گلکسی S21 پلاس ۵G هم یک رتبه بالاتر از آیفون SE 2020، با ۱ درصد سهم، به رده‌ی نهم دست پیدا کرد. بنابراین این گوشی‌ها به صورت کلی توانستند ۶ درصد از درآمد کل کسب شده از فروش را مال خود کنند که حتی در مجموع هم به میزان درآمد کسب شده توسط آیفون ۱۲ پرو نمی‌رسد.

نکته‌ی جالب اما حضور هواوی میت ۴۰ پرو در جایگاه هشتم است. محصولی که اگر هواوی تحریم نبود شاید آن را در جایگاه بهتری شاهد بودیم اما این اتفاق رخ نداد و می‌بینیم که پرچم‌داری با این پتانسیل، توانست تنها ۲ درصد از میزان درآمد کل را مال خود کند. میت ۴۰ پرو در حالی توانست خود را در این لیست جای دهد که غالبا در کشور چین در دسترس است ولی به نظر می‌رسد این آخرین باری است که محصولی از هواوی را چه در لیست مربوط به فروش و چه در لیست مربوط به کسب درآمد شاهد هستیم.

Counterpoint Research مدعی شده عملکرد موفقیت‌آمیز شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند در فروش محصولات پرچم‌دار باعث شده درآمد کسب شده در سه ماه نخست امسال به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد و این می‌تواند در مدت زمان سه‌ماه، یک رکورد فوق‌العاده باشد. با نگاهی به لیست بالا، به وضوح می‌توان دید آنچه که کاربران فعلا به آن اهمیت می‌دهند، محصولاتی هستند که به اینترنت ۵G مجهز شدند. البته جز آیفون SE 2020 و آیفون ۱۱ که ۴G هستند اما به واسطه‌ی ارزش خرید بالا توانستند به چنین جایگاهی دست پیدا کنند.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا