حدود یک میلیون مرگ مازاد ناشی از کرونا در ۲۹ کشور ثروتمند

مرگ مازاد به شمار تلفاتی گفته می شود که بیشتر از میزان مورد انتظار در یک دوره زمانی مشخص رخ می دهد.

 بر اساس نتایج یک مطالعه جدید در سال گذشته  ۹۷۹ هزار مرگ و میر مازاد بر اثر ابتلا به کرونا در ۲۹ کشور رخ داده است.

طبق این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «آکسفورد» در انگلیس انجام شد، پنج کشور با بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا به ترتیب آمریکا با ۴۵۸ هزار مورد، انگلیس با ۹۴ هزار ۴۰۰ مورد، ایتالیا با ۸۹ هزار و ۱۰۰ مورد، اسپانیا با ۸۴ هزار و ۱۰۰ مورد و هلند با ۶۰ هزار و ۱۰۰ مورد بوده است. تنها در نیوزیلند، نروژ و دانمارک هیچ مرگ مازادی بر اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده است.

نازرو الاسلام از گروه بهداشت و درمان دانشگاه آکسفورد در انگلیس  و همکارانش نوشتند: این مطالعه بینش مهمی در مورد تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم همه گیری کووید-۱۹ بر شمار کلی مرگ و میر ارایه می دهد.

آنها توضیح دادند: نظارت قابل اعتماد و به موقع مرگ و میر مازاد به اطلاع رسانی سیاست بهداشت عمومی در بررسی منابع زیاد مرگ و میر کمک می کند.

محققان اظهار داشتند: این نظارت همچنین به کشف نابرابری های مهم اجتماعی در تأثیر همه گیری کمک می کند.

بر اساس این مطالعه مرگ و میر مازاد در این ۲۹ کشور بیشتر در میان افراد ۷۵ سال و بالاتر متمرکز بوده است و پس از آن افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله قرار دارند. مرگ و میر در میان کودکان کمتر از ۱۵ سال در اکثر کشورها مشابه میزان مورد انتظار و در برخی کشورها کمتر از حد انتظار بود.

در اکثر کشورها، تعداد تخمینی مرگ مازاد ناشی از کووید-۱۹ بیشتر از شماری بود که گزارش شد. به عنوان مثال، هم در آمریکا و هم در انگلیس، مرگ های مازاد تخمین زده شده ۳۰ درصد بیشتر از شمار تلفات گزارش شده ناشی از کووید-۱۹ بود. اما سایر کشورها، از جمله رژیم صهیونیستی و فرانسه، شمار مرگ های گزارش شده ناشی از کووید-۱۹ بیشتر از مرگ های ارزیابی شده بود.

محققان افزودند: ممکن است تأثیر کامل همه گیری به ویژه در کشورهای کم درآمد که مشکلاتی مانند فقر، کمبود واکسن، سیستم های ضعیف بهداشتی و تراکم بالای جمعیت دارند که افراد بیشتری در معرض خطر ابتلا به کووید- ۱۹ قرار می دهد،  برای سال های زیادی شناخته نشود.  

آنها همچنین متذکر شدند: درحالی که داده های مرتبط با مرگ مفید هستند، اما نادیده گرفتن آنها می تواند بار سنگینی از مشکلات طولانی مدت سلامتی ناشی از کووید-۱۹ به بار آورد.

این مطالعه هفته جاری در نشریه BMJ منتشر شده است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. این ویروس در حال حاضر در بسیاری از کشورها شیوع دارد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا