سایه انقراض بر سر بالابان و کرکس مصری

مهدی صفی خانی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان اظهار کرد: میش مرغ در سالهای گذشته از تنوع زیستی همدان حذف شد که علت انقراض این گونه ناشی از تغییرات کاربری در زیستگاه این جانور بود و به علت تغییرات کاربری در دشت اسدآباد با انقراض این گونه مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه در مجموع 306 گونه جاندار در تنوع زیستی همدان داریم، گفت:  درحال حاضر در استان همدان 40 گونه پستاندار، 4 گونه دوزیست، 38 گونه ماهی، 181 گونه پرنده و 43 گونه خزنده شناسایی شده است.

صفی خانی ادامه داد: تعداد گونه های زیستی در استان همدان متناسب با زمان  ممکن است با شناسایی گونه جدید افزایش یابد و یا حذف شود، بنابراین عدد اعلام شده ممکن است تغییراتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: 9 گونه آسبیب پذیر در تنوع زیستی همدان داریم که از جمله آنها در پستانداران کل، بز، قوچ، میش ارمنی،  در پرندگان عقاب شاهی، پلیکان پا خاکستری  و در خزندگا افعی زنجانی است که باید مراقب این گونه ها باشیم.

معاون محیط زیست طبیعی همدان خاطرنشان کرد: اداره کل محیط زیست با انجام پایش مداوم گونه ها  از تهدیداتی که برای گونه ها وجود دارد، جلوگیری می کند و در صورت نیاز گونه را تحت حمایت بیشتر قرار می دهد و مناطق را مستعد برای حضور گونه ها می کند.

وی ادامه داد: تغییرات کاربری که در زیستگاه گونه ها توسط انسانها انجام می شود مهمترین عامل انقراض گونه هاست، بنابراین باید مراقب این گونه ها برای حفط تنوع زیستی در استان باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه اگر انسان هرم و زنجیره غذایی حیوانات را در طبیعت دستخوش تغییرات قرار دهد شاهد انقراض گونه ها خواهیم بود .
صفی خانی با اشاره به خشکسالی امسال و تاثیرات آن بر از بین رفتن تنوع زیستی اشاره کرد و کفت: به طور طبیعی خشکسالی در طبیعت مخرب بوده و اثرات منفی خواهد داشت، اما برخی گونه ها از جمله پرندگان در صورت مواجهه با خشسکسالی از منطقه کوچ می کنند و جان خود را نجات می دهند.
وی با بیان اینکه فصل بهار فصل زادآوری گونه ها در طبیعت است، تاکید کرد:  از شهروندان خواستاریم  هنگام طبیعت گردی از دستکاری لانه حیوانات و دست زدن به تخم پرندگان خودداری کنند چرا که برخی گونه ها مستعد انقراضص هستند و باید از وقوع چنین اتفاقاتی در طبیعت خودداری کنیم.

صفی خانی تصریح کرد:  برخی شهروندان هنگام طبیعت گردی توله حیوانات را با خود به منزل حمل می کنند و تصور می کنند؛ حیوان مورد نظر از مادر خود دور شده است در حالیکه  مادر این حیوان ممکن است به علت حضو شهروندان دچار استرس شده باشد، بنابراین بهترین روش کمک به این حیوانات دور شدن از منطقه است.

گزارش : زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا