تا دو سال آینده جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا خواهیم شد

و در ادامه گفت: در این برنامه تمام اطلاعات اعم از قراردادهای عمرانی، پژوهشی، چگونگی هزینه کرد بودجه دانشگاه، استادان جذب شده در دانشگاه و مراحل جذب آنها، چگونگی برگزاری و شرکت در همایش ها، تعداد سفرهای خارجی و افرادی که به این سفرها رفته اند، لیست اموال دانشگاه و غیره روی سایت قرار می گیرد.

دکتر حسین سلیمی در آئین گرامی‌داشت مقام استاد که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، با طرح این پرسش که چرا باید برای ساختن یک دانشگاه، مشکلات بسیار طاقت فرسا را تحمل کرد، گفت: دلیل این امر این است که دانشگاه نماد عقلانیت و نهادی است که اگر بتوان آن را ساخت، بنای عقلانیت، اخلاق و فرهیختگی در کشور ساخته می شود. هنگامی که بنای اندیشه و دانش در جامعه ساخته می شود، این بنا به یک بنای ماندگار بدل می شود. دانشگاهی که برساخته می شود باید ریشه دار باشد، چرا که نمادهای عقلانیت، زمانی به یک درخت تناور بدل می شوند که ریشه دار شوند و اینگونه می توان برای مدت طولانی از میوه های آن بهره‌مند شد.

وی افزود: نهاد دانشگاه وقتی با ساختار اجتماعی همراه شود و ریشه بدواند، پی محکمی پیدا می کند. امیدوار بودیم که در کشور ما هم دانشگاه های جدید به ویژه، دانشگاه هایی مانند دانشگاه علامه طباطبایی بتوانند چنین جایگاهی پیدا کنند و به نماد تحول اجتماعی و مدنی تبدیل شوند. رسیدن به این جایگاه، انگیزه ای برای من و همکاران شد تا تلاش کنیم و این دانشگاه را به نماد اندیشه ورزی و معرفت بدل کنیم.

وی عنوان کرد: در این راه با دو مشکل اصلی روبه‌رو بودیم. نخستین مشکل، چگونه دانشگاه شدن بود. دانشگاه علامه طباطبائی از ادغام ده‌ها مدرسه عالی ایجاد شده بود و به همین دلیل مانند جزایر پراکنده، هویت مستقل بین آنها شکل نگرفته بود. کالبد و فضای روانی که احساس تعلق به یک مجموعه دانشگاهی را ایجاد کند، وجود نداشت. از استانداردهای لازم برای داشتن هیئت علمی برخوردار نبود. فضای مفاهمه، دوستی و همفکری بین استادان وجود نداشت و آنها نقشی در فرآیند تصمیم‌سازی دانشگاه ایفا نمی کردند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دانشگاه در انتخاب مدیران گروه ها، تعیین روسای دانشکده ها، ورودی دانشجویان، جذب اعضای هیئت علمی و تصویب بسیاری از آیین‌نامه‌ها نقشی نداشت، به همین دلیل احساس هویت جمعی در حال از بین رفتن بود. دانشگاه علامه طباطبائی حتی نمادهای هویتی اولیه و بسیار ساده مانند سرود، پرچم و سردر دانشگاه، که به دانشگاه هویت می بخشد را نداشت.

وی ادامه داد: در تبدیل شدن به دانشگاه باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که از همان ابتدا برای دانشگاه ماندن هم برنامه وجود داشته باشد. باید وارد نسل جدید دانشگاه‌ها می‌شدیم و تولید دانش می‌کردیم. دانشگاه علامه طباطبایی تا هفت سال پیش سهم چندانی در تولید دانش کشور نداشت. بنابراین کیفیت آموزش و پژوهش خود را باید به صورت ماندگاری افزایش می‌دادیم و برند دانشگاه را به گونه‌ای ارتقاء می دادیم که وقتی نام دانشگاه مطرح می شود، سخنی از محل کشاکش های سیاسی و ماندگار به میان نیاید. در عرصه بین الملل نیز هیچ شناختی از دانشگاه علامه طباطبائی وجود نداشت، بنابراین باید یک پویایی فرهنگی ایجاد می‌کردیم و نشاط اجتماعی را به دانشگاه و دانشجویان بر می گرداندیم.

سلیمی با بیان اینکه برای انجام کار با تضادهای دوگانه ای روبه‌رو بویم، اظهار کرد: با توجه به سرعت بالای تغییرات در جامعه، باید به سرعت دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه ساخته و استادان مجربی جذب می شد. همچنین نیاز به وجود چندین خوابگاه احساس می شد و این در صورتی بود که دانشگاه تامین اعتبار مالی نمی شد.

وی ادامه داد: از یک طرف باید به رشد مقالات پژوهشی با کیفیت و نشر کتاب پرداخته می شد و از طرف دیگر مانع چاپ و ترویج مقالات بی کیفیت می شدیم. گاهی دانشگاه کارآفرین را در برابر دانشگاه معرفت آفرین قرار می دادند به همین دلیل از یک سو باید تئوری های روز دنیا را فرا می گرفتیم و از طرف دیگر باید مراقبت می کردیم، مبادا تقلید از تئوری های روز دنیا ما را به یک دانشگاه مقلد تبدیل کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: در عرصه فعالیت های فرهنگی و سیاسی نیز باید از یک سو فضا را به دلیل مطالبه عمومی باز می کردیم و از سوی دیگر جلوی کسانی را که مدام برای شکستن خط قرمزها فشار می‌آوردند، می‌گرفتیم. این ها برخی از فضاهای دوگانه ای بود که انجام کار را بسیار سخت می کرد ولی با پشتکار و همت استادان، کارکنان و دانشجویان توانمند شروع به حرکت در این مسیر کردیم.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به توسعه فیزیکی دانشگاه گفت: تاسیس چهار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم ارتباطات و آمار، ریاضی و رایانه با هویت مستقل، تاسیس یکی از بزرگترین کتابخانه های دانشگاهی، راه اندازی مرکز بهداشت و درمان، موزه، مراکز رشد و نوآوری، آزمایشگاه علوم شناختی، مجتمع تفریحی باغ سیب، ساخت یکی از زیباترین مساجد دانشگاهی، راه اندازی مرکز بین الملل که باعث افزایش سه برابری دانشجویان بین الملل در دانشگاه شد، راه اندازی مرکز آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی، تاسیس مرکز آزفا، تاسیس مهمان سرا و خوابگاه مهدیه، راه اندازی مهد کودک، تاسیس رستوران استادان، راه اندازی واحد نوین پژوهشی، تشکیل بنیاد حامیان و خیّران دانشگاه، راه اندازی هتل برای دانشجویان رشته هتلداری، ایجاد و نوسازی ۷۲ هزار متر مربع زیربنا و ۲۷ هزار متر مکعب محوطه سازی بخشی از فعالیت های انجام شده در گسترش فضای فیزیکی دانشگاه در سال های اخیر بوده است.

وی همچنین به سرعت رشد مقاله های علمی و پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و تاکید کرد: با ادامه همین نرخ رشد، تا دو سال آینده جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا در تمام رتبه بندی های مهم خواهیم بود.این در حالی  است که امروزه نیز این دانشگاه در رتبه بندی جامع دانشگاهی، از ارکان اصلی و جزو ۱۰ دانشگاه نخست کشور محسوب می شود و نظرات کارشناسانه استادان، دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی مورد توجه نهادها و سازمان های دولتی و سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه قرار گرفته است.

سلیمی در پایان از اجرای برنامه شفافیت عملکرد هشت ساله تصدی دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و گفت: طی دو هفته آینده برنامه شفافیت عملکرد هشت ساله این دانشگاه اعلام می شود.

وی در پایان تاکید کرد: در این برنامه تمام اطلاعات، اعم از قراردادهای عمرانی، پژوهشی، چگونگی هزینه کرد بودجه دانشگاه، استادان جذب شده در دانشگاه و مراحل جذب آنها، چگونگی برگزاری و شرکت در همایش ها، تعداد سفرهای خارجی و افرادی که به این سفرها رفته اند، لیست اموال دانشگاه، اطلاعات فرهنگی و بودجه های اختصاص یافته به فعالیت های فرهنگی روی سایت قرار می گیرد و افراد می توانند با مراجعه به سایت مربوطه از عملکرد هشت ساله دانشگاه و نحوه هزینه کرد بودجه آگاه شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا