افراد میانسال زیاد تلویزیون تماشا نکنند

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات انجام شده توسط سه گروه مطالعاتی مختلف، صرف زمان متوسط تا زیاد برای تماشای تلویزیون در دوران میانسالی، می تواند به قیمت کاهش قابل توجه توانایی شناختی و همچنین کاهش میزان ماده خاکستری مغز در اواخر زندگی منجر شود. 

به گفته مجریان این پژوهش ها، «این موضوع به دلیل عوارض طولانی مدت بی تحرکی در عاداتی نظیر تماشای تلویزیون و تاثیر آن ها بر ساختار و عملکرد مغز رخ می دهد. در حالی که در مقابل، تحرک کافی و ورزش بدنی  ذهنی، می تواند پشتیبانی قوی برای سلامت مغز باشد».

بر این اساس، انجام رفتارهای سالم در دوران میان سالی و در سنین 45 تا 64 سال در چارچوب چنین مطالعاتی می تواند از عوامل مهم برای حمایت از مغز سالم در مراحل بعدی زندگی باشد.

پدیده «شناخت» به طور کلی شامل توانایی های فرد در به خاطر سپردن، تفکر، استدلال، برقراری ارتباط و حل مشکلات است. با افزایش امید به زندگی در هر کشوری، تعداد افراد سالمند نیز افزایش می یابد و جوامع احتمالاً با افزایش شیوع اختلال شناختی و زوال عقل روبرو خواهند شد. 

در سراسر جهان ، سالانه بیش از 7 میلیون مورد جدید زوال عقل تشخیص داده می شود و پیش بینی می شود تا سال 2050 شیوع زوال عقل در کشورهای با درآمد بالا 116 درصد و در کشورهای کم درآمد 264 درصد افزایش یابد.

محققان معتقدند «در حال حاضر هیچ دارویی برای بهبود یا جلوگیری از زوال عقل در دسترس نیست. اما تقریباً 40 درصد از موارد زوال عقل در سراسر جهان ممکن است با اصلاح دوازده عامل خطر از طریق مواردی چون تحرک و ورزش، پیشگیری شده یا به تأخیر بیفتند»

در مطالعاتی که محققان دانشگاه های مختلف آمریکا انجام داده اند و نتایج آن اخیرا ارائه شده است نشان داده شده که آن دسته از شرکت کنندگان در پژوهش که طبق گزارش خود، به میزان متوسط تا زیاد تلویزیون تماشا می کنند نسبت به آن هایی که به ندرت از این وسیله سرگرمی بهره می برند، در طی 15 سال زندگی خود، حدودا 7 درصد کاهش عملکرد شناختی بیشتری را تجربه می نمایند.

بر اساس این یافته ها، به نظر نمی رسد که فعالیت های بدنی و عادت های ورزشی شرکت کنندگان رابطه بین زمان صرف تماشای تلویزیون در دوران میان سالی و تغییر در عملکرد شناختی و خطر ابتلا به زوال عقل را تغییر دهد. به گزارش سیناپرس، همچنین طبق این نتایج، استفاده کنندگان زیاد از تلویزیون در دوره میان سالی، بعد از گذشت یک دهه از عمر خود، حجم ماده خاکستری عمیق کمتری دارند که نشان دهنده آتروفی یا زوال بیشتر مغز است.

مجریان پژوهش می گویند: «با توجه به برآورد ما، یک ساعت بیشتر تماشای تلویزیون با تقریباً نیم درصد کاهش حجم ماده خاکستری همراه است که شبیه به میزان سالانه آتروفی در اواسط اواخر سالمندی است».

این یافته های علمی عجیب و ارزشمند، نشان می دهند که کاستن از تحرکات بدنی تنها دلیل گرفتار شدن میان سالان در گرداب کاهش توانایی شناختی نیست و تماشای زیاد تلویزیون، با تنبل کردن کارکردهای مغزی می تواند در این خصوص موثر باشد. 

به گزارش سیناپرس،گفتنی است این یافته ها اخیرا در کنفرانس بین المللی اپیدمیولوژی، پیشگیری، سبک زندگی و کاردیومتابولیک که توسط انجمن قلب آمریکا سازماندهی می شود، ارائه گردیده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا