ایران می تواند قطب علمی تشخیص آندومتریوز در خاورمیانه باشد

به گزارش سیناپرس، این بیماری با علائم و عوارضی همچون درد و خونریزی شدید قاعدگی، درد حین و پس از نزدیکی، دردهای مزمن لگنی و ناباروری همراه است و اگرچه در گروه بیماری‌های خوش‌خیم قرار دارد اما می‌تواند به‌شدت ناتوان‌کننده باشد و با درگیر کردن روده، مثانه، حالب و کلیه‌ها عوارض جدی برای مبتلایان ایجاد کند بنابراین تشخیص و درمان این بیماری روندی بسیار ظریف و پیچیده دارد و مستلزم یک کار تیمی بین متخصصان زنان، اورولوژی، جراحی داخلی و رادیولوژی است.

اهمیت این مساله باعث شد تا امروز صبح به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس کلینیک فوق تخصصی اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا نشست خبری پیرامون این مساله با حضور متخصصان این مجموعه برگزار شود.

دکتر محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا در این نشست خبری گفت: شاید تاکنون بیش از 100مرکز درمان ناباروری در کشور فعال باشد اما نگاه پژوهشگاه و مرکز ناباروری ابن سینا در حوزه تشخیص و درمان ناباروری فوق تخصصی است و به حوزه های مختلف درمان و تشخیص ناباروری از جمله سقط مکرر جنین، سلامت مادر و جنین، عوامل ناباروری مردان،  مراقبت های دوران بارداری،  کلینیک اهدا یا جایگزین و…  به صورت تخصصی ورود پیدا کرده و مطابق استانداردهای جهانی این حیطه را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: یکی از رسالت های ما در این مجموعه تربیت نیروهای متخصص و ماهر است تا بتوانیم نیاز کشور در این زمینه را رفع کنیم به همین دلیل در نظر داریم با گسترش این آموزش ها در استان های بزرگ ایران از رجوع مراجعه کنندگان به پایتخت پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر تشخیص زود هنگام آندومتریوز اظهارداشت: اگر چنانچه این بیماری زودهنگام تشخیص داده نشود،  بیمار نیازمند جراحی های مختلف است اما اگر تشخیص زود هنگام باشد بیمار با درمان های غیر تهاجمی و درمان های اولیه مداوا می شود؛  تشخیص و درمان اولیه این بیماری از گسترش و انتشار این بیماری به سایر اندام ها پیشگیری می کند.

ضرورت تشخیص زود هنگام و درمان آندومتریوز در کشور

دکتر علی صادقی تبار،  مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا نیز در این نشست اظهارداشت: در حال حاضر پژوهشگاه و مرکز ناباروری ابن سینا در کنار ارایه خدمات ناباروری مانند اهدا یا جایگزین جنین و…. نگاه آینده نگری پیرامون رفع نیازها و چالش های کشور دارد.  
وی افزود: هم اکنون این مجموعه توانسته است با ارایه خدمات نوین علم پزشکی مانند سلول درمانی در بهبود ناباروری زوجین گام های اساسی بردارد و امیدواریم در آینده نزدیک نیز مرجع بزرگ ارایه خدمات نوین باشیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون صیانت از هرم جمعیت کشور و درمان زوجین نابارور یکی از دغدغه های اساسی جامعه محسوب می شود.  اگر بخواهیم جامعه ای پویا و جوان برای سال های آتی به ویژه در سال 1400 داشته باشیم باید در این زمینه اقدامات جامع و اساسی انجام دهیم. خوشبختانه با تصویب مجلس،  بیمه های پایه باید درمان های ناباروری را تحت پوشش قرار دهند.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به آمار 10 درصدی جمعیت مبتلا به آندومتریوز گفت: درد و ناباروری از جمله مهمترین علایم آندومتریوز است. اکنون به علت نبود مراکز درمانی مورد نیاز در کشور تعداد آمار بیماران افزایش دارد بنابراین ضروری است تدابیر اساسی پیرامون این مساله اندیشیده شود. در این بین مرکز درمان ناباروری ابن سینا که هم اکنون بیش از نیمی از درمان ناباروری در کشور را برعهده دارد می تواند در این زمینه کمک بزرگ و شایانی به زوجین نابارور داشته باشد و خدماتش را فراتر از این مرز و بوم گسترش دهد زیرا در حال حاضر تشخیص زود هنگام این بیماری در کشورهای همسایه بسیار غریب است.

صادقی تبار تاکید کرد: طبق آخرین آمارها، جمعیت ایران 84 میلیون نفر برآورد شده است که نیمی از آنها را زنان جامعه تشکیل می دهند. با در نظر گرفتن 26 میلیون زوج و 10 میلیون جوان آماده به ازدواج و در نظر گرفتن مستعد بودن 25 تا 30 درصد زنان به بیماری آندومتریوز، در حال حاضر دو میلیون و ششصد هزار نفر تا سه میلیون نفر مبتلا به آندومتریوز در کشور وجود دارد در حالی که تنها 20 هزار نفر از این افراد شناسایی شده اند بنابراین ضرورت دارد در زمینه تشخیص زود هنگام و درمان این افراد اقدامات موثری انجام شود.

مدیر کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: بهترین و استانداردترین شکل درمان بیماری اندومتریوز، انجام کار گروهی با حضور متخصصان رشته های مختلف است.

اندومتریوز، بیماری مزمن و خوش خیم اما آزاردهنده

مدیر کلینیک اندومتریوز ابن سینا در نیز در این نشست تاکید کرد: اندومتریوز، بیماری مزمن و خوش خیم، اما در عین حال آزاردهنده است و تشخیص دیرهنگام این بیماری، مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

دکتر خدیجه شادجو افزود: تعداد بالای بیماران مبتلا به اندومتریوز که به مرکز درمان ناباروری ابن سینا مراجعه می کردند و احساس تکلیف از سوی متخصصان مجموعه برای کمک به تشخیص و درمان سریع تر بیماران، زمینه ساز شکل گیری کلینیک اندومتریوز در سال 1390 شد.

 وی تاکید کرد: بعد از مطالعه های وسیع در این زمینه، کلینیک اندومتریوز تشکیل شد و در گام بعدی، پرونده های بالینی بیماران مراجعه کنندگان به مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاد دانشگاهی تشکیل شد تا روش های تشخیصی و درمانی مناسب برای بیماران انتخاب شود.

شادجو افزود: به این نتیجه رسیدیم که بهترین و استانداردترین شکل درمان، انجام کار گروهی با حضور متخصصان رشته های مختلف است. با گذشت یک دهه از فعالیت این کلینیک، موفقیت های زیادی حاصل شده است و علاوه بر کمک به بیماران، تلاش کرده ایم دانش در این حوزه را در سطح کشور توسعه دهیم.

 افزایش میزان آندومتریوز ایران نسبت کشورهای دیگر

دکتر رویا پادمهر،  جراح و فلوشیپ لاپاراسكوپي مرکز ناباروری ابن سینا نیز در این نشست خبری گفت: در حال حاضر میزان ابتلای زنان به آندومتریوز نسبت به کشورهای دیگر به علت شرایط آب و هوایی،  خاک و محیط زیست و….  زیادتر است. ازسوی دیگر پراکندگی درمان باعث شده تا بیماران زیادی تحت پوشش قرار نگیرند و کار درمان به درستی پیش نرود.

وی به روند درمانی این بیماری اشاره کرد و گفت: ابتدا بیماران توسط متخصصان مامایی این مرکز شناسایی شده و پس از ثبت اطلاعات شان در سیستم توسط متخصصان زنان و نازایی تحت درمان قرار می گیرند.

به گفته وی، اغلب این افراد به علت ناباروری و درد زیاد در ناحیه لگن به این مرکز مراجعه می کنند. بسیاری از این افراد حتی سال های زیاد نیز تحت درمان بوده اند اما متاسفانه به علت تشخیص دیرهنگام به سرطان تخمدان مبتلا شده اند؛ زمان تشخیص و درمان این بیماری رابطه مستقیمی با ابتلا به سرطان دارد.
پادمهر اظهارداشت: اگرچنانچه این بیماری در مراحل اولیه به صورت تخصصی تشخیص داده شود،  بیمار دیگر نیازی به درمان جراحی نخواهد داشت اما متاسفانه سرنوشت برخی از این بیماران به علت چندین عمل ناقص ناخوشایند و ناگوار است.

به گفته وی،  99 درصد این بیماران به طریق لاپاراسكوپي عمل و تنها یک درصد از طریق عمل باز جراحی می شوند؛  بیماران پس از عمل جراحی نیز باید هر شش ماه یکبار تحت مراقبت پزشکی باشند.

30 تا 50 درصد زنان نابارور، آندومتریوز دارند

دکتر عاطفه گرگین،  جراح و فلوشیپ لاپاراسكوپي و عضو هیات تخصصی کلینیک آندومتریوز نیز در این خصوص اظهارداشت: آندومتریوز به دلیل پیچیدگی تشخیص و درمان،  کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد.  این بیماری همچنین زمینه ژنتیکی دارد بنابراین باید 12 تا 24 ماه پس از جراحی نیز این بیماران تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرند  تا بررسی شود میزان درد و کیفیت زندگی آنها پس از جراحی چه تغییراتی پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 تا 50 درصد زنان مبتلا به ناباروری، اندومتریوز دارند.

آندومتریوز منجر به نارسایی کلیه می شود

دکتر سعید آراسته،  متخصص ارولوژی و فلوشيپ پیوند کلیه نیز در این نشست گفت: تشخیص و درمان آندومتریوز نیازمند کار تخصصی و تیمی است زیرا این بیماری به غیر از سیستم تناسلی به دیگر اعضای بدن از جمله حالب،  مثانه،  مجاری ادراری و کلیه هم می تواند سرایت کند بدون اینکه بیمار حتی علامتی داشته باشد. طبق برآوردها این بیماری 40 درصد درگیری سیستم ادراری ایجاد می کند.

وی افزود: در حال حاضر کسانی که مبتلا به آندومتریوز هستند باید در مرحله نخست سیستم ادراری شان از طریق انجام سونوگرافی ارزیابی شود.

آراسته خاطرنشان کرد: اگر سیستم ادراری و حالب بیمار درگیر شود، عمدتا درمان دارویی دیگر پاسخگو نخواهد بود و فرد نیازمند جراحی خواهد شد؛ چنانچه جراحی در زمان مناسب انجام نشود، این امر منجر به از دست رفتن کلیه های بیمار خواهد شد.

وی اظهارداشت: طبق برآوردها آندومتریوز 11/3 کارکرد کلیه ها مختل می کند به همین دلیل ضرورت دارد متخصصان زنان با همکاری سایر متخصصان از ایجاد عوارض بعدی این بیماری جلوگیری کنند.

کاهش عوارض آندومتریوز با تشخیص زودهنگام تیم پزشکی

دکتر حسین یوسف فام،  متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی کولورکتال نیز در این خصوص گفت: راست روده از جمله اعضایی است که با ایجاد آندومتریوز درگیر بیماری می شود بنابراین اگر درمان این بیماری ناقص انجام شود، به نتیجه مطلوبی نمی رسیم و التهاب این بیماری با باقی ماندن در لگن ادامه پیدا خواهد کرد. حتی اگر کیست فرد هم عمل شود، بیمار نیاز به جراحی مجدد دارد لذا ضروری است بیماری آندومتریوز با تیمی متشکل از چندین متخصص درمان شود تا همراه با برگشت علایم کمتری باشد و کیفیت درمان نیز افزایش یابد.

وی افزود: ما هم اکنون در این مرکز دو متد و روش نوین ابداع کرده ایم و به دنیا ارایه داده ایم و در زمینه تحقیقات رو به جلو پیش می رویم و امیدواریم در زمینه آموزش و گسترش خدمات و مراکز درمانی و بیمارستانی نیز قوی تر ظاهر شویم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا