روز ملی اهدای عضو

  • روز ملی اهدای عضو

31اردیبهشت ماه روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.
پیوندهای متداول عبارتند از: کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد. اهداء عضو برای نخستین بار روی رونالد لی هریک انجام شد که کلیه برادر دو قلویش را در سال ۱۹۵۴ به او پیوند زدند. جراح جوزف موری، در سال ۲۰۱۰ برای پیشرفت در پیوند عضو برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی شد.

  • روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفتگو و توسعه

یونسکو، نوامبر سال 2001 میلادی بیانیه‏‌ای در زمینه تنوع فرهنگی صادر کرد و پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 21 ماه مه برابر با 1خردادماه را به عنوان روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت و گو و توسعه نام‌گذاری کرد.
روز جهانی تنوع فرهنگی، گفتگو و توسعه فرصت آن را برای‌ ما فراهم می‌آورد تا ارزش‌های تنوع فرهنگی را بیشتر درک کنیم و بهتر بشناسیم تا مهارت‌های خود را در زمینه «چگونه باهم زیستن» ارتقا ببخشیم. یونسکو از تمامی اعضای سازمان ملل متحد و تمامی جوامع متمدن درخواست کرده است تا این روز را با حضور هر تعداد از هنرمندان و شرکت‏ کنندگان که امکان‏پذیر است، جشن بگیرند

  • تولد افلاطون

آریستوکلس ملقب به افلاطون یا پلاتون متولد 427 پ.م بود. وی دومین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ سه‌گانه یونانی (سقراط، افلاطون و ارسطو) است. افلاطون نخستین فیلسوفی است که آثار مکتوب از او به جا مانده‌است. همچنین بسیاری او را بزرگ‍ترین فیلسوف تاریخ می‌دانند و کتاب جمهور او را مهم‌ترین کتاب تاریخ برمی‌شمارند که در آن به رابطه فرد و ساختار سیاسی، روانشناسی اخلاق، مفهوم عدالت، رابطه خرد و حکومت و برابری زن و مرد می‌پردازد، از این رو برخی او را پدر فمینیسم نامیده‌اند. وی در سال 347 پ.م در 74 سالگی درگذشت.

  • تولد ویلم اینتهوون

ویلم اینتهوون در 21 مه 1860 به دنیا آمد. این پزشک هلندی برای اختراع نخستین دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) برنده جایزه نوبل پزشکی 1924شد. وی در 209سپتامبر1927 درگذشت.

  • تولد آندره دیمیترویچ ساخاروف

آندره دیمیترویچ ساخاروف متولد 21 مه 1921 بود. این فیزیکدان هسته‌ای شوروی، پدر بمب هسته‌ای این کشور لقب گرفته‌ بود. تحقیقات  ساخاروف منجر به اختراع اولین بمب هیدروژنی در سال 1952 گردید.

  • تولد گونتر بلوبل

گونتر بلوبل متولد 21 مه 1936 بود. بیولوژیست آلمانی – آمریکایی برای کشف سیگنال های ذاتی پروتئین ها، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1999 شد. وی در 18 فوریه 2018 درگذشت.

  • تولد بنت اینگمار ساموئلسون

بنت اینگمار ساموئلسون متولد 21 مه 1934 بود. بیوشیمیست سوئدی برای کشفیاتشان درباره پروستاگلاندین و مواد فعال زیستی مرتبط با آنها  برنده جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1982 شد.

  • درگذشت جیمز فرانک

جیمز فرانک متولد 26 اوت 1882 در هامبورگ بود. فیزیکدان آلمانی برای کشف قوانین برخورد الکترون‌ها به اتم، جایزه نوبل فیزیک 1925 را از آن خود کرد. وی 21 مه 1964 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا