انحراف سرشاخه های سد گتوند برای جلوگیری از پیامدهای زیست محیطی

انتخاب محل نامناسب برای احداث سد گتوند باعث قرار گرفتن گنبدهای نمکی در مخزن دریاچه این سد شده که این موضوع، شوری آب پشت سد را به دنبال داشته است. موضوعی که زیست بوم منطقه به ویژه رودخانه کارون و جلگه حاصلخیز خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است.

در حال حاضر، تعیین تکلیف سد گتوند در دست بررسی نهادهای مسوول قرار دارد و گزینه های متعددی برای مدیریت آب پشت این سد پیشنهاد شده است. اما آنچه مسلم است ادامه فعالیت سد گتوند با شیوه کنونی، می تواند پیامدهای زیست محیطی ناگواری به همراه داشته باشد و می بایست هرچه زودتر تصمیم های کارشناسی در مورد آن اعمال شود.  

عباس رجایی؛ رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس، گفت: زمانی که سد گتوند در آستانه افتتاح و آبگیری بود، ما به عنوان اعضای کمیسیون سفری به آنجا داشتیم و بازدیدی کردیم. مسوولان آن زمان در پاسخ به این انتقاد که شما چرا در انتخاب محل و طراحی سد به مسایل زمین شناسی توجه نکردید، گفتند که گنبدهای نمکی دریاچه سد شناسایی نشده بود و وقتی شناسایی شد، برای اینکه سرمایه گذاری های صورت گرفته از بین نرود به دنبال راه های مهار رفتیم و با استفاده از اطلاعات علمی داخل کشور و اطلاعات علمی جهان و راهکارهایی که برای آن برنامه ریزی می شد، سعی کردیم که این مساله را مهار کنیم.

وی افزود: در آن زمان به ما گفته شد که نحوه مهار گنبدهای نمکی به گونه ای است که آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند چراکه با تزریق بتن و روش های دیگر، این کار انجام شده است. اما علی الظاهر روش های به کار گرفته شده، روش های دقیقی نبوده است و متاسفانه آب سد گتوند به صورت آب غیرمتعارف درآمده که اگر در محیط رهاسازی شود، آسیب های زیادی را به کشور وارد می کند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: ما فکر می کنیم تصمیم ارجح این است که از قید سد گتوند بگذریم و سرشاخه های این سد را از طرق دیگر منحرف کنیم که اصلا وارد سد نشوند و این سد را به عنوان یک اشتباه تاریخی دولت ها برای مساله آب قلمداد کنیم تا دیگر این موضوع منتفی شود. در غیر این صورت با شرایط نامطلوبی در اراضی پایین دست روبه‌رو خواهیم شد و این به زیان کشور است.

وی یادآور شد: از طرف دیگر اگر بخواهیم همین آب را مورد استفاده قرار دهیم، قاعدتا می بایست تصفیه لازم در مورد آن انجام شود تا مشکلش حل شود که این موضوع اصلا مقرون به صرفه نیست.

رجایی در پاسخ به این پرسش که احداث سد گتوند تاکنون چه مشکلاتی برای کارون و جلگه خوزستان به وجود آورده است؟ گفت: Ec آب سد گتوند بسیار بالاست و این Ec بالا باعث شده که آب های تحت الارضی تحت تاثیر قرار بگیرد و آب های شیرین منطقه تبدیل به آب شور شود. قطعا اگر سطح آب سفره های زیرزمینی بالاتر بیاید، زمین های حاصلخیز کشاورزی تبدیل به زمین های نمکی می شود که اثرات نامطلوبی بر جای می گذارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: ما تخریب سد گتوند را به صلاح نمی دانیم بلکه معتقدیم باید مسیر استفاده را تغییر داد و سرشاخه های متنهی به سد را منحرف کرد.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا