کاهش تولد زنگ خطر سقوط جمعیت است

 سعید رضا عاملی در پیامی به مناسبت هفته جمعیت نوشت: جمعیت متعادل، سالم، تحول گرا و مولد از مهم ترین عوامل پویایی و اقتدار ملت‌ها و قدرت پیشران توسعه کشور است و توجه به این سرمایه گران بها و برنامه ریزی و  بهره مندی به موقع  از آن باید در محور تدابیر جمعیتی و تداوم رشد مثبت جمعیت کشور باشد.

وی تاکید کرد: سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی حکیم دوراندیش انقلاب اسلامی، نقطه عطف هم­گرایی و هم‌­افزایی در برنامه­‌ریزی‌­های جامع و اصولی، اقدامات کلان ملی در اصلاحات جمعیتی، رسیدن به جمعیت متعادل و پیشگیری از مخاطرات جبران ناپذیر آینده است و دولت‌ها باید بر اجرایی سازی دقیق این سیاست‌ها تمرکز و جدیت لازم را داشته باشند؛ در این راستا فرهنگ سازی، اصلاح قوانین‌، طراحی و اجرای برنامه‌های مترقی، راهگشا و مؤثر و نظارت دایمی تحقق برنامه‌ها، اساسی‌ترین محورهای عملیاتی در دست‌یابی به اهداف جمعیتی است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در این پیام تصریح کرد: بالا بودن کمیت جمعیت در رشد و توسعه آینده کشور حائز اهمیت بسیاری است؛ در عین حال اهمیت کیفیت جمعیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که شاخص‌های مختلف در حوزه کیفیت جمعیت چون طول عمر و سلامت، رضایتمندی، شادابی، امید به زندگی و نشاط و از همه مهمتر دانش‌ورزی و دانش‌گرایی و موفقیت در توسعه ظرفیت‌های پیشرفت و تعالی جامعه زمینه اصلی تقویت احساس موفقیت ملی و اقتدار جامعه، خلق عرصه‌های جدید تمدنی و به فعلیت رساندن کمیت جمعیت است.

عاملی خاطرنشان کرد: اصلاح زندگی مادی و معنوی نسل‌ها و افزایش کیفیت زندگی آنها امری واجب و ضرورتی عقلانی است و موفقیت سیاست‌های جمعیتی در گرو جامع‌بودن، اجرای موفق و هماهنگی بین اهداف آنهاست. مشوق‌های جمعیتی، تجربه آزموده­ای است که بسیاری از کشورها در دست­یابی به اهداف جمعیتی و جبران خسارت­‌ها و چالش‌های  کاهش جمعیت از آن بهره گرفته‌­اند. توجه به نیازهای نسل جوان در آستانه ازدواج باید در رأس برنامه‌های جمعیتی قرار گیرد و مسیری هموار برای تشویق جوانان به تشکیل خانواده و فرزندآوری را ایجاد کند تا گامی مؤثر در افزایش جمعیت برداشته شود و کشور را تا حدودی از بحران پیش رو حفظ نماید. این مشوق‌ها باید در اقناع جوانان به تشکیل خانواده و تشویق آنان به فرزند­آوری‌، بیش از دو فرزند تأثیرگذار باشد.

وی افزود: آمار نگران کننده میزان موالید در ۲ سال اخیر و رسیدن به کم‌ترین میزان نرخ باروری در تاریخ (۰/۶ درصد) زنگ خطری است برای سقوط جمعیتی و نزدیک شدن به ناهمگونی هرم جمعیتی و هشداری جدی به ملت بزرگ ایران که علیرغم همه کاستی‌ها و مشکلات، با جهادی الهی و بسیجی مردمی کمر همت بسته، چونان همه تنگناهای تاریخی، نجات بخش کشور باشند و ایران عزیز را از این مهلکه هولناک عبور دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: روز و هفته ملی جمعیت فرصت مناسبی برای گفتمان سازی و تمرکز و اقدامات خرد و کلان کشوری و هم‌آوایی و  هم­افزایی ملی در جبران خسارات کاهش جمعیت  و توجه همگانی به راهکارهای پیشگیری از مخاطرات جدی آینده است. ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته تمامی اساتید دانشگاه و حوزه‌های علمیه، پژوهشگران، مدیران، اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و همه دست اندرکاران حوزه جمعیت، به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که حمایتگر تدوین قانون جامع در تحقق سیاست‌های جمعیتی و تقویت رشد جمعیت کشور بوده‌اند، امید است به فضل الهی و با همتی بلند مسیر اجرایی‌سازی سیاست‌های جمعیتی کشور هموار شده و گامی بلند در اقتدار آینده این مرز و بوم صاحب تمدن بزرگ برداشته شود.

هفته جمعیت از روز 24 تا   30  اردیبهشت نامگذاری شده است. امسال این هفته  شامل :

جمعه ۲۴ اردیبهشت : در آرزوی فرزند (حمایت از خانواده های نابارور)
شنبه ۲۵ اردیبهشت:  فرزند تنهای من (آسیب های تک فرزندی)
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت: زندگی سالمندی من ( سالخوردگی جمعیت و آسیب های آن)
دوشنبه  ۲۷ اردیبهشت:  می خواهم زنده بمانم( مقابله با اسقاط و قتل جنین )
سه شنبه ۲۸ اردیبهشت:  جامعه دوستدار فرزند من (ارزش فرزند و فرزند آوری)
چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت: حاکمیت و فرزند خانواده (  مطالبه گری از حاکمیت)
پنج شنبه  ۳۰ اردیبهشت:  مادری اکسیر جوانی (فرزندآوری  و سلامت مادر)  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا