اگر دانش بنیان ها حمایت نشوند ، مهاجرت می کنند

دکتر محمد حسن مرادی در گفتگو با خبرگزای سیناپرس همدان اظهار کرد: تسهیل در شرایط فعالیت واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان کمک شایانی به رونق اقتصاد مبتنی بر دانش می کند و به آن رونق می بخشد .

وی اضافه کرد: در چندین سال گذشته شاهد مهاجرت افراد توانمند و نخبگان بودیم و اگر این شرکت های توانمند و دانش بنیان مورد حمایت قرار نگیرند، شاهد مهاجرت شرکت های دانش بنیان دیگری خواهیم بود.

رئیس پارک علم وفناوری استان همدان با بیان اینکه در مجلس باید قوانینی تصویب شود که درخصوص فعالیت شرکت ها راه های آسانی را پیش پایشان بگذارند، تصریح کرد: برای این شرکت ها شرایطی باید فراهم شود که فعالیت آنها تسهیل شود تا بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بحث های بازار داخلی بر بالا بردن گمرکات تاکید دارند، گفت: برای حفظ ارزش محصول شرکت های دانش بنیان باید گمرکات این محصولات بالا رود تا در بازار داخلی جایگاهشان حفظ شود.

رئیس پارک علم و فناوری با بیان اینکه پارکهای علم و فناوری تسهیل کننده در چرخه تولید دانش و تبدیل دانش به فناوری و تبدیل این فناوری به محصول و سپس عرضه این محصول یا خدمات در بازار و گرفتن برند سازی در بازار هستند، تاکید کرد:  این چرخه باید کامل شود و بتوانیم از دانشجویان، اساتید و توانایی علمی آنها در راستای جهش تولید، جهش صارات و بازاریابی و  گرفتن بِرند بهره مند شویم.

وی ادامه داد: پارک علم وفناوری تسهیل گر بین اعضا بوده و امیدواریم دولت آینده یارانه هایی را برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناوری در نظر بگیرد و آنها را مورد حمایت قرار دهد تا آنها بتوانند در صورت برگزاری نمایشگاه ها بدون دغدغه محصولات خود را معرفی و عرضه کنند یا برای فعالیت هایشان مکان مناسب به آنها ارائه شود، درنهایت باید بدانیم هر چه پول و تسهیلات بیشتر در اختیار شرکت ها قرار داده شود این چرخه تعریف شده بهتر می چرخد.

وی به مهاجرت نخبگان در چندین سال گذشته اشاره  کرد و افزود: در صورتی که شرکت های دانش بنیان مورد حمایت قرار نگیرند و در امور آنها تسهیل نشود، شاهد مهاجرت شرکت ها و افراد توانمند خواهیم بود.

 مرادی در ادامه گفتگو با خبرنگار سیناپرس،خاطرنشان کرد:  اگر کشوری مانند ترکیه به شرکت های دانش بنیان پول های بدون بازگشت، مکان مناسب و سوله های مناسب دهد، بنابراین این شرکت ها در صورت مشاهده سخت گیری و عدم حمایت، مهاجرت را ترجیح می دهند.

وی با تاکید بر این مطلب که ما باید تسهیل گری برای مجموعه شرکت های دانش بنیان و فناور را انجام دهیم، اضافه کرد: باید بدانیم این شرکت ها مانند ارگان ها نبوده و باید برای فعالیت آنها امتیازاتی قائل شویم تا آنها فرصت رشد و شکوفایی داشته باشند و به دانشجویان و اساتید علمی فرصت تاسیس شرکت بدهیم در غیر این صورت این شرکتها کوچک و سبک می شوند و شاهد مهاجرت آنها خواهیم بود.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا