کووید-۱۹سلول‌های چشم را آلوده می‌کند

 تصور می شود که SARS-CoV-۲ عامل ایجادکننده کووید-۱۹ عفونت را در دستگاه تنفس فوقانی آغاز می‌ کند و انتقال می‌ یابد. به همین دلیل، استفاده از ماسک در مکان‌ های عمومی توصیه شده است. اما مشخص نشده است که آیا عفونت می‌ تواند از چشم نیز آغاز شود یا خیر. در صورت مثبت بودن پاسخ، اقدامات محافظتی بیشتری مورد نیاز است.

اکنون این مطالعه جدید که توسط محققان دانشکده پزشکی «آیکان» در «مانت ساینای» (ISMMS) انجام شده است، نشان می دهد ویروس کرونا می‌ تواند مستقیما سلول‌ های چشم را آلوده کند.

محققان در این مطالعه، مدل‌ هایی از سلول بنیادی درون‌ کشتگاهی چشم انسان بزرگسال را بررسی کردند. آنها سلول‌ ها را در معرض ویروس کرونا قرار دادند و پس از ۲۴ ساعت به بررسی آنها پرداختند.

آنها به ارزیابی این موضوع پرداختند که آیا ویروس کرونا می‌ تواند هم بافت و هم سلول‌ های اولیه چشم را آلوده کند یا خیر.

محققان این سلول‌ ها را به ویروس کرونا آلوده کردند و سپس به واسطه توالی آر.ان‌.ای مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها از توالی‌ ها نقشه‌ برداری کردند و سپس به مقایسه آنها با سلول‌ های مبتلا نشده بافت‌ های انسانی پرداختند. در مرحله بعد، بیان سلول‌ هایی که در معرض ویروس کرونا قرار داشتند، بررسی شد.

نتایج این بررسی نشان داد که ویروس کرونا می‌تواند سلول‌ های سطح چشم را آلوده کند. سلول‌هایی که در معرض ویروس کرونا قرار داشتند، وجود عفونت مرتبط با پروتئین‌ هایی از جمله گیرنده موسوم به ACE۲ و آنزیم TMPRSS۲ را نشان دادند که امکان ورود ویروس را فراهم می‌کند.

بررسی‌ها نشان داد IFNβ، پروتئینی که ویژگی‌ های ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد، با قرار گرفتن در معرض ویروس سرکوب می‌شود. محققان متوجه شدند که سلول‌ های سطح چشم در برابر عفونت، آسیب‌ پذیر هستند اما آسیب‌ پذیری قرنیه مرکزی، کمتر است.

یافته‌های این مطالعه، تاثیری فوری بر اقدامات پیشگیرانه‌ ای خواهند داشت که برای کمک به کاهش شیوع کووید-۱۹ صورت می‌ گیرند. همچنین این یافته‌ ها از دستورالعمل‌ هایی پشتیبانی می‌کنند که برای محافظت از چشم ارائه می‌شوند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. در بسیاری از کشورها در حال حاضر این ویروس شیوع دارد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا